Guvernul a avizat, prin ordonanță de urgență, introducerea timbrului de mediu care va fi perceput la înmatricularea mașinilor, înlocuind actuala taxă auto.
Noul sistem de taxare va fi introdus la 15 martie, până atunci Guvernul urmând să definitiveze și normele de aplicare.
Noua formulă de calcul conduce la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro. Suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 și cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuși mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste mașini au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului și transmis presei se arată că taxa va rămâne la aceleași cote pentru mașini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, mașini hibride și electrice, nu va fi plătit nimic.
Ordonanța stabilește un cuantum diferit pentru mașinile cu motoare pe benzină și pentru cele cu motorină, având în vedere că emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari în cazul motorinei.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a arătat însă că, în cazul automobilelor cu norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt în medie egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale pentru cele două tipuri de combustibil.
Exemple de valori ale timbrului de mediu
Conform datelor puse la dispoziție presei, în cazul unui automobil Volkswagen Polo, cu motorizare de 1,5 cmc, diesel, Euro 3, fabricat în 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru același automobil, fabricat în 2000, cu aceeași motorizare și nivel de poluare, dar pe benzină, timbrul va fi de 425 euro.
Pentru un autoturism Polo nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, timbrul de mediu pentru benzină va fi de 60 euro, iar pentru motorină de 36 euro.
Pentru un Ford Fiesta, fabricat din 2003, cu nivel de poluare Euro 3 și motor de 1,4 cmc, timbrul de mediu va fi pentru diesel de 823 euro, iar pentru benzină de 933 euro.
În cazul unui Logan Sandero nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, pe benzină se va plăti un timbru de mediu în valoare de 109 euro, iar pentru un autovehicul de același tip, dar cu motorină și motor de 75 CP se va plăti un timbru de 52 euro.
Pentru un automobil Dacia Duster, nou, cu motor de 1,6 cmc, pe benzină, timbrul de mediu va fi de 269 euro, iar pentru unul cu motor diesel de 110 CP, timbrul va fi în valoare de 119 euro.
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcție de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru față de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a mașinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere, dar nu și în cazul tranzacțiilor civile (moștenire sau partaj).
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
Excepții și alte reglementări
De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilități, forțelor armate, forțelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliției, ambulanțele, autovehiculele hibride și electrice, cele istorice sau destinate competițiilor sportive, precum și cele donate autorităților statului cu titlu gratuit.
Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moștenire în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a arătat însă că instituțiile administrației publice vor trebui să plătească noul timbru de mediu pentru autovehiculele din parcul propriu, nemaifiind scutite de la această taxă.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporționat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu țineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conținea în calculul său, în afară de emisia de CO2, și capacitatea cilindrică (deși acest criteriu era deja taxat la impozitul pe mașină, plătit la administrația locală), era discriminatorie și atrăgea amenințări cu infringementul din partea UE.
Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească față de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra aceleași tipuri de mașini.