Guvernul a aprobat proiectul bugetului de stat pe 2009



Guvernul a aprobat, marți, proiectul bugetului de stat pentru anul 2009, au declarat agenției MEDIAFAX surse ministeriale. Guvernul a amânat, în urmă cu o săptămână, aprobarea proiectului bugetului de stat pe 2009 după ce premierul Călin Popescu Tăriceanu a solicitat ministrului Finanțelor să revizuiască în scădere cheltuielile administrației publice, inclusiv cele de personal și capital, astfel încât acestea să nu depășească nivelul din 2008.
Veniturile bugetului de stat sunt estimate la 103,6 miliarde lei, iar cheltuielile la 116,6 miliarde lei, cu un deficit de 12,9 miliarde lei.
Pentru anul 2009, cadrul macroeconomic este construit pe baza prognozei de toamnă care previzionează un produs intern brut în creștere, în termeni reali, cu 6% față de 2008 și cu o valoare nominală de 578,5 miliarde lei.
În ceea ce privește veniturile salariale în 2009, se prevede o creștere mai moderată comparativ cu anii precedenți. Astfel, pentru câștigul salarial mediu brut se prevede un nivel de 1.865 lei (518 euro), iar pentru câștigul salarial mediu net un nivel de 1.384 lei (384 euro), reprezentând o creștere cu circa 10% față de 2008. Pensia medie va crește de la 567,8 lei la 709,3 lei, iar rata medie a șomajului va scădea de la 4%, prognozat pentru 2008, la 3,9%.
Valoarea punctului de pensie este stabilită la 763,7 lei, de la 1 ianuarie 2009.
Educația, transporturile, sănătatea, apărarea, ordinea publică și siguranța națională, precum și agricultura sunt domeniile pentru care sunt propuse cele mai mari alocații prin proiectul de buget stabilit pentru anul viitor.
În domeniul educației, fondurile propuse pentru anul viitor se ridică la 6% din PIB, iar pentru sănătate alocațiile bugetare prevăzute sunt de 3,9% din PIB. În domeniul agriculturii, alocațiile propuse pentru anul viitor se ridică la 3% din PIB, iar sectorul transporturilor va fi finanțat cu 4,5% din PIB.
Pentru investiții în infrastructură sunt alocate fonduri reprezentând 6,5% din PIB.
Impozitul pe venit și salarii va crește cu 0,3 puncte procentuale, la 3,8 % din PIB, determinat, în principal, de creșterea câștigului salarial mediu brut și a numărului mediu de salariați în 2009 față de 2008. Veniturile din impozitul pe profit vor crește în termeni nominali cu 0,1 puncte procentuale, la 3,2% din PIB.
Contribuțiile de asigurări sociale continuă să dețină ponderea cea mai mare în produsul intern brut, înregistrând o creștere de 0,3 puncte procentuale, de la 9,8% în 2008 la 10,1% în 2009.
Nivelul veniturilor din accize se vor menține în 2009 la 3,2 % ca pondere în produsul intern brut, ca și în 2008.
Sumele primite de la UE în contul plăților efectuate reprezintă un capitol nou, care a fost introdus în buget în anul 2009 și care reprezintă sumele primite de la Uniunea Europeană, în contul fondurilor utilizate din bugetul propriu de ministerele beneficiare de fonduri europene nerambursabile postaderare. Pentru anul viitor aceste sume totalizează 16,5 miliarde lei, respectiv 2,9% din produsul intern brut și provin din instrumente structurale și de coeziune, precum Fondul European de Dezvoltare Europeană, Fondul Social European, Fondul de Coeziune, Fondul European Agricol de Dezvoltare Rurală, Fondul European pentru Pescuit.
Proiectul de buget prevede scăderea ponderii cheltuielilor de personal în produsul intern brut la 5,9%, de la 6,3% în 2008, menținerea dobânzilor la același nivel cu cel din 2008 (0,9% în produsul intern brut) și subvenții de 1,7% din PIB, în creștere cu 0,1 puncte procentuale față de 2008.
Transferurile continuă să dețină ponderea cea mai mare în produsul intern brut (18,9%), cu două puncte procentuale în creștere față de 2008, o categorie specială de transferuri fiind cele destinate finanțării proiectelor care beneficiază de fonduri externe nerambursabile postaderare, categorie nouă introdusă în proiectul de buget pe 2009. Aceste transferuri dețin 3,7 % din PIB și aproximativ 9,1 % din totalul cheltuielilor bugetare.
Ponderea în PIB a cheltuielilor de capital va crește la 6%, față de 5,6% în 2008, și la 14,8% în totalul cheltuielilor bugetare.
Pentru anul viitor se estimează că serviciul datoriei publice guvernamentale va fi de 3,5 miliarde euro.
Deficitul bugetului general consolidat va fi finanțat în 2009 în principal din surse interne (circa 85 %) și, în completare din surse externe, respectiv prin utilizarea veniturilor obținute privatizare, prin emisiuni de certificate de trezorerie și a obligațiunilor de tip benchmark cu scadențe pe termen mediu și lung, precum și prin împrumuturile contractate de autoritățile locale, dar și prin lansarea unei noi emisiuni de euroobligațiuni.
Cererea internă își va diminua amplitudinea de creștere până la 8,3%, componentele sale importante – consumul și formarea brută de capital fix – înregistrând de asemenea creșteri mai mici comparativ cu cele din 2008.
Formarea brută de capital fix va crește în 2009 cu 13%, în condițiile amplificării investițiilor în infrastructură, inclusiv cele finanțate de la buget și cofinanțate din fonduri europene. Investițiile (FBCF) ce se vor realiza în 2009 sunt prognozate la 206,4 miliarde lei, echivalentul a circa 57 miliarde euro. Rata de investiție va continua să se majoreze pe fondul creșterii mai rapide a FBCF comparativ cu cea a PIB, ajungând la aproape 36%.
Consumul individual efectiv al gospodăriilor va crește cu o rată mai mică decât în 2008 (7,1% față de 10%), iar consumul colectiv efectiv al administrației publice se va majora cu 2,7%.
Exportul net va avea o contribuție negativă (3,4 procente) la creșterea reală a produsului intern brut, dar în tendință de diminuare față de cea din 2008. Se prevede reducerea în continuare a decalajului între dinamicile, în termeni reali, ale exporturilor și importurilor de bunuri și servicii, în condițiile în care dinamicile valorice se vor inversa, respectiv exporturile de bunuri și servicii se vor majora mai rapid decât importurile de bunuri și servicii.
Pe ramuri de activitate, construcțiile vor fi și în 2009 domeniul cu cea mai mare creștere, valoarea adăugată brută fiind prognozată să se majoreze cu 12,8%, ceea ce va spori ponderea acestei ramuri în produsul intern brut care va ajunge la 11,6%. Serviciile vor avea și ele o contribuție importantă la creșterea economică, cu un ritm al valorii adăugate de 5,8%. Pentru sectorul industrial, creșterea prognozată a valorii adăugate brute va fi de 4,7%, în timp ce pentru agricultură se prevede un an normal, cu o creștere de 3,5%.
Pentru anul 2009, exporturile de bunuri se apreciază că vor crește cu circa 16,1%, în condițiile amplificării relațiilor comerciale cu Uniunea Europeană și intensificării promovării exporturilor pe noi piețe. Importurile de bunuri se estimează că vor crește cu 12,2%, ținând cont, în principal, de dependența dezvoltării țării noastre de resursele energetice din import.
Se consideră că în 2009 se va accentua tendința înregistrată în 2008 și anume depășirea ritmului de creștere al importurilor de către cel al exporturilor, respectiv cu 3,9 puncte procentuale comparativ cu 3,6 puncte procentuale în anul 2008. În acest context, ponderea deficitului comercial FOB-FOB în PIB se va diminua cu 1,4 puncte procentuale, ajungând până la 12,7%, preconizându-se să atingă un nivel de 20,4 mld. euro.
Deficitul contului curent al balanței de plăți externe se așteaptă să fie în valoare de 19,6 miliarde euro, reprezentând 12,2% din PIB, în principal pe seama majorării deficitului balanței veniturilor cu 15%. Impactul deficitului balanței veniturilor asupra contului curent va fi compensat parțial de excedentul transferurilor curente nete care va atinge nivelul de 5,9 miliarde euro.
Sustenabilitatea deficitului de cont curent va fi asigurată din surse autonome negeneratoare de datorie (investițiile directe, transferurile de capital și investițiile de portofoliu) în proporție de 69%.
În 2009, numărul mediu de salariați va continua tendința de creștere înregistrată în anii precedenți, respectiv cu 145 mii persoane (2,9%) față de 2008, iar rata șomajului înregistrat va fi de 3,9%.
În privința inflației se preconizează o reducere graduală a acesteia. Astfel, în ceea ce privește ritmul dezinflației în anul 2009, rata inflației se va reduce fața de sfârșitul anului 2008 la 4,5%, în timp ce media anuală se va situa la 4,8%. La diminuarea ratei inflației cu 1,2 puncte procentuale sub cea înregistrată în anul 2008 o influență o vor avea prețurile administrate, a căror creștere va fi mai mică.
În domeniul impozitului pe profit se va avea în vedere diminuarea bazei impozabile pentru calculul impozitului pe profit, prin acordarea unei deduceri suplimentare pentru activitățile de cercetare-dezvoltare.
În domeniul impozitului pe venit se urmărește încurajarea contribuțiilor la fondurile de pensii private, prin majorarea cuantumului contribuțiilor deductibile la stabilirea bazei de calcul pentru veniturile din salarii, simplificarea sistemului de deduceri personale acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii la funcția de bază și reconsiderarea plafonului de venit lunar neimpozabil din pensii, în sensul creșterii acestui plafon de la nivelul actual de 1.000 lei lunar la 1.500 lei lunar.
În domeniul impozitelor locale se urmărește realizarea de măsuri pentru impozitarea la valoarea de piață a proprietăților imobiliare.
În ceea ce privește impozitării nerezidenților, relaxarea fiscală este urmărită prin scoaterea de sub incidența impozitării în România a veniturilor obținute de organismele de plasament colectiv nerezidente, fapt ce ar încuraja pătrunderea acestor fonduri pe piața de capital românească și dezvoltarea acesteia.