Guvernul a aprobat, ieri, ordonanța de urgență prin care este introdusă taxa de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, acesta urmând să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare.
„Ordonanța a fost adoptată, iar data de intrare în vigoare este 1 iulie”, a declarat agenției MEDIAFAX șeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocănea.
După noua grilă, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimetri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
Diferențe restituite.
Statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
Proiectul ordonanței de urgență a fost supus unei audieri publice în care fiecare cetățean interesat a avut posibilitatea să își exprime punctul de vedere.
Șeful DAE s-a referit și la înnoirea parcului auto prin sume colectate din taxa de poluare auto, arătând că problema trebuie analizată și din perspectiva unui eventual ajutor de stat.
„Este o solicitare să se introducă și autobuzele, dar deocamdată nu putem să spunem dacă e bine sau nu, pentru că ar însemna ajutor de stat pentru acele companii care sunt autonome, nu sunt în autoritatea publică și atunci trebuie să studiem puțin subiectul acesta. Problema asta e delicată, pentru că dacă există o firmă privată care are autobuze este ca și cum ai da primă de casare unei astfel de firme private”, a spus Ciocănea.
Prima de casare.
Prima de casare a autoturismelor vechi va fi menținută în acest an la 3.000 de lei, iar limita maximă a mașinilor care pot fi scoase din uz va fi extinsă de la 16.500 la 40.000 unități, cu 10.000 autovehicule mai mult decât cifra anunțată inițial, a declarat, ieri, ministrul Mediului, Attila Korodi.
„Guvernul a decis o cofinanțare de 3.000 lei la un număr de 40.000 de autovehicule. A fost o dezbatere în Guvern, proiectul inițial a fost diferit, dar în decizia din Guvern și în dezbaterea internă s-a decis să existe o plajă mai largă de aplicare a bugetului de 120 milioane lei, de la Fondul de Mediu. Asta înseamnă că am rămas pe același cuantum de susținere care a fost și anul trecut, dar am lărgit numărul de mașini pe care le vom cofinanța pentru schimbare la 40.000 de bucăți”, a spus Korodi.
Programul ar urma să înceapă în a doua parte a lunii mai.