Guvernul a aprobat normele de verificare a marilor averi, aplicabile începând cu acest an



Guvernul a aprobat, ieri, normele de verificare a persoanelor cu venituri mari, proceduri care vor fi aplicate începând cu acest an, a anunțat purtătorul de cuvânt al Executivului, Ioana Muntean.
„Procedurile vor fi aplicate începând cu acest an, dar pentru anumite categorii de venituri aflate în evidența ANAF, precum cele realizate din dividende, noile reguli sunt aplicate din 2012”, au arătat reprezentanții Guvernului.
Executivul a decis, la finele anului trecut, că persoanele fizice ale căror venituri reale depășesc cu cel puțin 50.000 lei sumele declarate vor plăti impozit de 16% aplicat la diferența dintre cele două valori.
Normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare a metodelor indirecte de control stabilesc că Fiscul va verifica, într-o primă etapă, persoanele cu venituri mari fără să le notifice, iar pe perioada controlului poate solicita terților, inclusiv plătitorilor de venit sau oricăror autorități sau instituții publice, informații sau documente pentru stabilirea situației fiscale reale.
Verificările se vor face în mai multe etape
Verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua în mai multe etape, care vor determina în final starea de fapt fiscală reală, în funcție de care se va stabili dacă se poate dovedi proveniența veniturilor și dacă se va aplica impozit.
Într-o primă etapă, organele fiscale vor efectua o analiză pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor instituții sau autorități publice.
Organele fiscale pot solicita în timpul controalelor persoanelor cu venituri mari informații cu privire la donații, sponsorizări și succesiuni, precum și o situație a cheltuielilor personale, a modificării patrimoniului, a tranzacțiilor cu metale prețioase sau a bunurilor mobile și imobile deținute.
Informații suplimentare pot fi solicitate și în ceea ce privește participațiile sau mandatele deținute în societăți comerciale sau alte entități, bunuri aparținând unor persoane fizice sau juridice puse la dispoziția persoanei fizice și împrumuturi acordate și/sau contractate.
Selectarea persoanelor fizice care vor fi verificate se va realiza din lista persoanelor care depășesc riscul minim acceptat de administrația fiscală, în funcție de nivelul riscului și de capacitatea de efectuare a verificărilor fiscale prealabile documentare.
Persoana fizică selectată pentru verificare nu poate obiecta cu privire la procedura de selectare folosită și nu trebuie notificată în acest stadiu al controlului.
Pe perioada verificării, organele fiscale pot solicita terților, inclusiv plătitorilor de venit sau oricăror autorități sau instituții publice, informații sau documente pentru stabilirea situației fiscale reale a persoanei fizice supuse verificării.
În cazul în care rezultatul verificării fiscale prealabile documentare reprezintă o diferență semnificativă între veniturile realizate de persoana fizică, calculate în baza situației fiscale personale și veniturile declarate de aceasta sau de plătitorii de venit, organul fiscal comunică avizul de verificare persoanei fizice ce a făcut obiectul verificării fiscale prealabile documentare.
În funcție de datele colectate, organele fiscale pot înceta verificarea sau pot trece în etapa următoare de verificare fiscală, care presupune un control mai amănunțit al tuturor documentelor disponibile și în care pot fi solicitate și terțe persoane pentru a da declarații.
Orice cheltuială în exces față de valoarea declarată a veniturilor reprezintă venit impozabil nedeclarat
Persoana verificată trebuie să colaboreze la constatarea stărilor de fapt fiscale. Aceasta trebuie să dea informații, să prezinte înscrisuri relevante pentru verificarea fiscală, precum și orice alte date necesare clarificării situațiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal.
Dacă au indicii care ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracțiuni, organele fiscale pot sesiza organele de urmărire penală.
Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale vor folosi metode indirecte, respectiv cea a sursei și cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie și a patrimoniului.
Metoda sursei și cheltuirii fondului constă în compararea cheltuielilor efectuate de o persoană fizică cu veniturile declarate în perioada verificată. Metoda se bazează pe principiul că orice cheltuială în exces față de valoarea declarată a veniturilor reprezintă venit impozabil nedeclarat.
Metoda fluxurilor de trezorerie constă în analiza intrărilor și ieșirilor de sume în conturile bancare, precum și a intrărilor și ieșirilor de sume în numerar, pentru a stabili mișcările de disponibilități bănești și asocierea acestor mișcări cu sursele de venit și utilizarea acestora.
Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoană fizică verificată, analizând creșterea, respectiv descreșterea patrimoniului net al acesteia.
Rezultatele obținute din aplicarea metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate se înscriu în raportul încheiat de organul fiscal la finalizarea verificărilor, împreună cu nominalizarea metodei/metodelor indirecte utilizate și a tuturor elementelor avute în vedere la stabilirea bazei impozabile ajustate pentru impozitul pe venit.