Guvernul a aprobat miercuri memorandumul încheiat între Metrorex și Alstom Transport, în urma renegocierii contractului dintre cele două companii, care va reduce cu 30% costurile pentru lucrările de mentenanță asigurate de compania franceză în acest an.
„Ca rezultat al renegocierii contractului, economia totală realizată la nivelul anului 2011 pentru cheltuielile cu mentenanța materialului rulant de metrou este de circa 83,87 milioane lei. În urma negocierilor, cele două părți au convenit modificarea structurii prețului contractului prin renunțarea la plata serviciilor conform unei componente fixe și a unei componente variabile (preț/vagon) și adoptarea soluției preț/tren km pentru fiecare tip de parc de material rulant”, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Parcul de metrouri al Metrorex este compus din trenuri vechi de tip Astra Arad și trenuri noi de tip Bombardier. În același timp, Metrorex și Alstom au convenit îmbunătățirea planurilor de mentenanță pentru ambele tipuri de vagoane.
Memorandumul elimină formula de ajustare a prețului contractului prin renunțarea la actualizare și revizuire, astfel că prețul va fi actualizat anual cu indicele general al inflației publicat de Institutul Național de Statistică.
Tot în urma negocierilor, Alstom va monta pe cheltuiala sa geamuri rabatabile pentru parcul de tip Bombardier, în scopul creșterii confortului călătorilor, costurile estimate fiind de 16,9 milioane lei.
Altă modificare adusă contractului vizează suprapunerea anilor contractuali peste anii calendaristici începând cu 1 ianuarie 2011. Până acum, anul contractual începea la1 iulie și se încheia la 30 iunie anul viitor.
Totodată, cele două companii au convenit ca operatorul rețelei de metrou să nu plătească penalități de 20,6 milioane lei aferente datoriilor din perioada 2007-2010, dar și mecanismului de actualizare-revizuire a prețului contractului pentru perioada iulie-decembrie 2010, de 7 milioane lei.
De asemenea, părțile au agreat includerea flotei auxiliare în prețul mentenanței (locomotive pentru manevră, vagoane pentru transport marfă și intervenție).
La sfârșitul lunii august, MEDIAFAX a anunțat că Metrorex și Alstom au finalizat negocierile, în urma cărora costul mentenanței a fost redus cu 30% pentru anul 2011 și cu 34% raportat la toată perioada contractuală rămasă, până în anul 2018.
În primăvara acestui an, directorul general al Metrorex, Gheorghe Udriște, a declarat că dacă nu se va ajunge la o înțelegere privind scăderea costurilor contractul cu grupul francez ar putea fi reziliat.
Alstom Transport România, subsidiara companiei franceze Alstom, are un contract de 240 milioane de euro cu Metrorex, încheiat în 2003, cu o durată de 15 ani, pentru asigurarea serviciilor de mentenanță a trenurilor de metrou. Anual sunt încheiate acte adiționale prin care se stabilește costul prestațiilor.
În primii trei ani, contractul a fost finanțat cu bani de la instituții financiare. Din 2007 finanțarea a trecut la bugetul de stat, iar operatorul de metrou a început să acumuleze datorii și penalități.
Astfel, în 2008 datoriile către Alstom însumau 55,04 milioane lei. Ele au fost plătite anul următor din subvențiile alocate de la bugetul de stat, iar în 2009 restanțele de plată au urcat la 116,48 milioane lei. În 2010 au fost achitate 42,53 milioane lei, diferența de 73,95 milioane lei fiind restantă la plată. Tot anul trecut s-au mai cumulat datorii de 61,9 milioane lei, sumă restantă integral. Sumele nu inlcud TVA.