Guvernul a aprobat înființarea Comisiei de Acreditare a Spitalelor, care va funcționa din 2009



Ministrul Sănătății, Eugen Nicolăescu, a declarat, vineri, că din ianuarie 2009 va putea intra în funcțiune Comisia Națională de Acreditare a Spitalelor, unitățile sanitare având la dispoziție cinci ani pentru a ajunge la standardele impuse de acreditare. Demnitarul a mai spus că Guvernul trebuie să facă eforturi pentru ca și spitalele din România să fie acreditate.
„Orirum, aprobarea de către Executiv a înființării Comisiei de Acreditare a Spitalelor reprezintă un pas înainte pentru ca spitalele din România să ajungă la standarde europene”, a adăugat ministrul Sănătății.
Spitalele vor fi reacreditate o dată la un interval de cinci ani de către o comisie națională condusă de un consiliu format din reprezentanți ai Președinției, Guvernului, Academiei, Colegiului Medicilor și Ordinului Asistenților Medicali și Moașelor din România, numiți prin decizie a premierului.
Comisia Națională de Acreditare a Spitalelor va funcționa în coordonarea premierului și va fi condusă de un consiliu, cu un mandat de patru ani, conform unei hotărâri aprobate, joi, de Guvern.
În structura Comisiei vor funcționa unitatea de standarde și proceduri de acreditare, unitatea de analiză și acreditare, corpul de evaluatori – format din specialiști (medici, asistenți medicali și alte categorii) și aparatul administrativ propriu.
Comisia dispune de un număr de 60 posturi, iar regulamentul de ordine interioară este aprobat prin hotărâre a Consiliului de Coordonare, la propunerea directorului general. Personalul din cadrul Comisia va fi salarizat în conformitate cu prevederile legale aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar.
„Actul normativ prevede că spitalele sunt supuse reacreditării o dată la cinci ani”, se arată într-un comunicat al Guvernului.
Pentru obținerea acreditării, comisia va percepe o taxă al cărei nivel va fi aprobat de membrii comisiei și avizat de Ministerul Sănătății.
Comisia va fi finanțată din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei premierului. Veniturile Comisiei vor fi constituite din taxa de acreditare plătită de spitale, contravaloarea serviciilor de consultanță acordate spitalelor în vederea pregătirii acestora pentru acreditare, precum și din publicații proprii.
Consiliul de coordonare va aproba categoriile de acreditare a spitalelor, va organiza, în termen de 30 zile de la constituire, concurs pentru ocuparea funcției de director general, va aproba, prin hotărâre, acreditarea spitalelor și normele privind modul de desfășurare a activității comisiei de evaluare, în vederea acreditării, va aviza procedurile, standardele și metodologia de acreditare a spitalelor, pe care le supune acreditării Ministerului Sănătății.
Consiliul stabilește nivelul taxei de acreditare a spitalelor, aprobă constituirea comisie de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital, propune strategii de îmbunătățire a calității serviciilor medicale spitalicești, prezintă anual un raport de activitate Guvernului și ministerului de resort, avizează proiectul de buget de venituri și cheltuieli ale comisiei, aprobă planul privind instruirea și organizarea corpului de evaluatori, precum și planul anual de acreditare a spitalelor.
Unitatea de standarde și proceduri de acreditare elaborează și actualizează permanent standardele, procedurile și metodologia de acreditare a spitalelor, se consultă cu experți în domeniu în acest proces, organizează și desfășoară activitatea de instruire și pregătire a evaluatorilor spitalelor și a altor instituții implicate.
Unitatea de analiză și acreditare elaborează criteriile de selectare a evaluatorilor și analizează activitatea acestora la trei ani, acordă certificatul de evaluator persoanelor care îndplinesc criteriile, elaborează un raport final în care propune acordarea categoriei de acreditare pentru fiecare spital evaluat, înaintează directorului general și propune spre aprobare Consiliului de Coordonare raportul de acreditare care stă la baza eliberării deciziei de acreditare, propune categoria de acreditare pentru fiecare spital evaluat.
Comisia de evaluare în vederea acreditării analizează modul în care spitalul respectă standardele de calitate stabilite, organizează baza de date privind procesul de acreditare, asigură consiliere conducerii spitalului evaluat privind măsurile de îmbunătățire a calității serviciilor, prezintă conducerii spitalului rezultatele evaluării în vederea clarificării unor concordanțe și prezintă raportul de evaluare către unitatea de analiză și acreditare.
Componența comisiei de evaluare în vederea acreditării este dată publicității și se transmite spitalului ce urmează a fi evaluat, cu cel puțin 14 zile înaintea evaluării.