De la Câmpulung la Iacobeni

Grecii de la Mochlos, chemați să repare gropile pe DN 17, din cauza lucrărilor de proastă calitate



Cea mai problematică situație este pe sectorul Câmpulung Moldovenesc – Iacobeni
Cea mai problematică situație este pe sectorul Câmpulung Moldovenesc – Iacobeni

Finalizat în mare parte în 2009 și 2010, după un program de modernizare care s-a întins pe parcursul a zece ani, DN 17, șoseaua care leagă județul nostru de Ardeal, începe să cedeze destul de vizibil pe multe porțiuni.
Cea mai problematică situație este pe sectorul Câmpulung Moldovenesc – Iacobeni, acolo unde lucrările de modernizare au fost efectuate de firma grecească Mochlos. Puțini știu că recepția finală a acestor lucrări a fost realizată abia la finele lui 2011, după foarte multe amânări din partea grecilor. Recepția finală a fost făcută în ciuda faptului că drumul are destule porțiuni cu gropi, iar în multe alte zone s-au pus deja plombe, de o calitate discutabilă, după cum admite și Florin Anechiti, șeful Secției de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc, care administrează DN 17.
Drumul ar trebui refăcut de greci în mai puțin de două luni
Florin Anechiti a declarat: „S-a făcut într-adevăr o recepție finală, însă în anexele contractului s-au reținut sume de bani din garanție pentru ca firma grecească să revină și să refacă zonele afectate. Conform înțelegerii, firma Mochlos trebuie să refacă drumul până la 1 iulie a.c.”.
Din păcate, deși suntem deja în luna mai, iar vremea este de mult prielnică unor lucrări la șosea, reprezentanții firmei nu au dat nici un semn că se vor apuca de lucru.
Directorul Secției de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc a mai spus că se fac presiuni mari pentru ca grecii să se apuce de refăcut drumul, așa cum și-au luat angajamentul la semnarea recepției finale.
Înainte de sărbătorile de Paști, lucrătorii de la Secția de Drumuri au intervenit și au plombat câteva zone în care gropile creau probleme, în așteptarea grecilor care să se apuce serios de treabă. De altfel, mai ales în zona Mestecăniș – Iacobeni, porțiunile plombate sunt vizibile și des întâlnite, fapt greu de acceptat într-o țară normală, la un drum modernizat și cu lucrări abia recepționate.
După analizarea situației din teren, s-a estimat că în jur de 15.000 de metri pătrați de pe drumul modernizat lucrat de grecii de la Mochlos necesită reparații.
Statul a scos deja alți bani din buzunar pentru refacerea drumului
Într-o serie de articole publicate în 2008, Monitorul de Suceava trăgea un semnal de alarmă cu privire la calitatea proastă a multora dintre lucrările de pe DN 17, calitatea precară fiind sesizată încă de atunci de specialiștii în construcții. Mici găuri în asfaltul proaspăt turnat, ziduri de protecție înclinate spre șosea, poduri la care nu s-au realizat apărări suficient de solide pentru a rezista la inundații, acestea erau câteva din aspectele sesizate de atunci.
Specialiștii avertizau în 2008 că toate aceste probleme se vor vedea în timp, când statul român va băga din nou mâna în buzunarul contribuabililor pentru a cârpi lucrurile de proastă calitate. Toate acestea se întâmplă deja.
De exemplu, porțiunea DN 17 de după Iacobeni, până la limita județului cu Bistrița-Năsăud, a fost finalizată de firma grecească Aktor la finele lui 2008, garanția expirând în 2010. Încă din 2011, gropi de pe această porțiune de drum au fost cârpite de lucrătorii Secției de Drumuri Naționale, așadar cu alți bani decât cei dați firmei care a modernizat drumul.
Începute din 2004, lucrările de modernizare a DN 17 (E 576) au fost împărțite la nivel de județ pe trei sectoare, fiind efectuate de mai multe firme. În total s-au reabilitat 139 de kilometri de șosea, după șase ani de muncă efectivă, cu o valoare a investiției de 203 de milioane de euro.


Porțiuni de drum plombate, pe DN 17, în zona Iacobeni
Porțiuni de drum plombate, pe DN 17, în zona Iacobeni
Efectele lucrărilor de proastă calitate deja se văd
Efectele lucrărilor de proastă calitate deja se văd
Efectele lucrărilor de proastă calitate deja se văd
Efectele lucrărilor de proastă calitate deja se văd
Gropi de pe Mestecăniș
Gropi de pe Mestecăniș
Gropi de pe Mestecăniș
Gropi de pe Mestecăniș
Gropi de pe Mestecăniș
Gropi de pe Mestecăniș
Cea mai problematică situație este pe sectorul Câmpulung Moldovenesc – Iacobeni
Cea mai problematică situație este pe sectorul Câmpulung Moldovenesc – Iacobeni