Constanța Abălașei-Donosă, graficiană născută la Brăila, dar care poartă-n suflet memoria clipelor petrecute în copilărie în nord de țară, în județele Suceava și Botoșani (de care-o leagă atât originea paternă, cât și cea a maestrului său, regretatul pictor Vespasian Lungu din Costișa noastră bucovineană), a revenit pentru câteva zile, săptămâna trecută, în zonă, așa cum face, de altfel, în fiecare an.
Remarcată în perimetrul plastic al urbei în anul 2004, atunci când s-au împlinit cinci veacuri de la trecerea în veșnicie a Dreptcredinciosului Voievod al Moldovei Ștefan cel Mare și Sfânt, când a deschis la Suceava o expoziție cu lucrări de grafică realizate în peniță cu tuș, artista a mai avut ulterior câteva prezențe pe simezele galeriilor sucevene.
Cu sentimentul datoriei față de sine și față de ceilalți
Constanța Abălașei-Donosă, despre care cineva spunea că „scrie și pictează sau desenează dintr-un anume sentiment al datoriei față de sine și față de ceilalți”, mi-a arătat de data aceasta două cicluri de grafică.
Unul este încă neterminat- a realizat 35 de desene – cărora le va mai adăuga încă vreo 30 – ciclu pe care-l pregătește pentru anul viitor, pentru a face o expoziție la Mănăstirea Dragomirna (când se vor împlini 400 de ani de când ctitorii acestui sfânt lăcaș, mitropolitul cărturar Anastasie Crimca dimpreună cu logofătul Lupu Stroici și fratele acestuia, vistiernicul Simion Stroici, au încheiat construcția mănăstirii).
Cel de-al doilea ciclu de grafică în peniță – cca. 40 de lucrări cu biserici și mănăstiri – vor ilustra o nouă carte de-a sa, închinată Episcopiei Dunării de Jos din Galați.
Grafică și istorie
Poate trebuie să amintim faptul că Constanța Abălașei-Donosă a realizat, în anul 2006, atunci când pentru marcarea celor 400 de ani de la moartea voievodului Ieremia Movilă, la Mănăstirea Sucevița s-a organizat simpozionul internațional cu genericul „Ieremia Movilă – Domnul. Familia. Epoca”, o serie de lucrări, desigur tot în tehnica grafică în peniță.
Lucrările au fost apoi reproduse în volumul III, „Artă și restaurare”, din seria „Movileștii – Istorie și spiritualitate”, serie tipărită cu binecuvântarea ÎPS Pimen Suceveanul, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, cu sprijinul Direcției Județene pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național Suceava și susținerea Centrului de Cercetare și Documentare „Ștefan cel Mare” al Sfintei Mănăstiri Putna.
Simbioză între poezie și grafică
Și tot cu prilejul acestei revederi, graficiana, care este și scriitoare, mi-a oferit ultimul său volum de versuri „Epistole și flori”, care a apărut la Brăila la finele anului trecut, o simbioză între poezie și grafică întrucât fiecare „epistolă” versificată este ilustrată cu câte un desen care, așa cum ne indică și titlul, reprezintă o floare.
O nouă întâlnire cu Constanța Abălașei-Donosă probabil în această toamnă, în luna septembrie, la Zilele Culturii Siretene, unde participă de câțiva ani cu câte o expoziție.