Copii romi, cu probleme emoționale sau de sănătate mintală, vor fi incluși în 30 de grădinițe estivale, care vor fi organizate în următorii trei ani, pentru a fi ajutați să se integreze și să rămână cât mai mult în mediul școlar, printr-un proiect de 1,8 mil euro finanțat de o companie privată.
Proiectul derulat de Salvați Copiii România, în parteneriat cu Salvați Copiii Suedia și cu Fundația Ikea, vizează susținerea celor mai vulnerabile categorii de copii în fața stigmatizării și a discriminării – copiii romi, copiii cu tulburări de sănătate mintală, copiii cu suferințe psiho-emoționale sau tulburări comportamentale, dar și combaterea acestor fenomene la nivelul societății.
Aproximativ 8.700 de copii și părinții acestora vor beneficia de servicii educaționale și de sănătate, desfășurate în grădinițe estivale pentru romi și în centre de consiliere pentru copii și părinți.
De asemenea, 900 de profesioniști în domeniul sănătății și educației publice vor fi instruiți pentru a putea preveni, identifica și interveni în problemele cu care se confruntă copiii victime ale stigmatizării, acestora urmând să le fie distribuit și un ghid de bune practici pentru educația timpurie a copiilor romi.
Ideea proiectului a pornit de la faptul că, potrivit Raportului Național cu privire la includerea copiilor romi în serviciile de educație timpurie (2010), 80 la sută dintre copiii care nu ajung niciodată la școală sunt de etnie romă.
De asemenea, la nivel european, unul din cinci copii suferă de o problemă emoțională, de dezvoltare sau comportamentală, iar unul din opt are o tulburare mentală diagnosticabilă clinic, ceea ce indică faptul că aproape 20 la sută dintre copiii români prezintă riscul de a dezvolta o tulburare mentală, potrivit datelor publicate de Organizația Mondială a Sănătății, citate de Salvați Copiii România.
Astfel, inițiatorii proiectului susțin că vor derula acțiuni și soluții novatoare, pentru a răspunde în mod concret la unele din cele mai stringente probleme cu care se confruntă copiii, din cauza stigmatizării și a stereotipurilor.
Practic, în cei trei ani de proiect, vor fi înființate 30 de grădinițe de vară (câte zece pe an), care vor desfășura programe educaționale pentru copiii romi preșcolari pentru a reduce diferențele de dezvoltare psiho-educațională între copii, în prima zi de școală.
Părinții copiilor vor fi și ei implicați în aceste activități pentru a înțelege importanța educației și a școlarizării copiilor.
Psihologul Diana Stănculeanu, coordonator program în cadrul organizației neguvernamentale din România, a precizat că vor fi abordate trei mari surse de stigmatizare și de stereotipare negativă din societatea românească: apartenența la etnia romă ca o premisă a eșecului social, bătaia ca formă de educare a copilului, problemele de sănătate mentală ale copilului.
„Astfel, stigmatizarea copiilor romi va fi contracarată prin intervenții în comunitate și atragerea acestora în sistemul educațional, ca prim pas pentru a asigura integrarea lor socială și accesul la oportunități de formare. Stereotipurile legate de educația copiilor prin bătaie, violență verbală sau emoțională – validate încă în mentalul colectiv din România – vor fi contracarate prin metode de parenting pozitiv și prin programe de formare destinate părinților, bunicilor, educatorilor, precum și personalului medical. Stigmatizarea și stereotipurile negative legate de suferințele mentale ale copiilor vor fi combătute prin promovarea unor strategii de politici publice moderne la nivel național, care să permită prevenirea unor situații periculoase pentru copii, precum și tratarea corectă a problemelor cu care aceștia se pot confrunta”, a declarat psihologul.
Proiectul va fi însoțit și de o campanie de comunicare și de conștientizare, intitulată „Copiii fără etichetă”, menită să atragă atenția asupra răului pe care stigmatizarea și stereotipurile îl produc asupra echilibrului emoțional și dezvoltării armonioase ale unui copil, indiferent de statusul său social.