Proiect

Grădinița Pătrăuți, la ultima vizită Comenius în Reykjavik, Islanda



Grădinița cu program normal Pătrăuți a fost implicată în Proiectul Comenius “Păpușile cu misiune verde”
Grădinița cu program normal Pătrăuți a fost implicată în Proiectul Comenius “Păpușile cu misiune verde”

În perioada 28 mai-3 iunie 2013, s-a desfășurat ultima întâlnire de proiect în Reyjkavik – Islanda, Grădinița cu Program Normal din cadrul Școlii Gimnaziale Pătrăuți fiind implicată într-un proiect internațional multilateral Comenius, denumit “Păpușile cu misiune verde”, finanțat de Comisia Europeană, în care, pentru o perioadă de doi ani, 2011-2013, participă unități de învățământ preșcolar din România, Turcia, Slovenia, Islanda, Lituania, Portugalia, Spania, Belgia și Olanda. Participarea la acest proiect european este posibilă deoarece Comisia Europeană sprijină „Programul de Învățare pe Tot Parcursul Vieții (LLP) Comenius”, cu fonduri gestionate de ANPCDEFP.
Acest proiect are ca obiectiv principal facilitarea cunoașterii culturii și civilizației țărilor partenere prin intermediul participării active și directe, prin interacțiune și contact cu mediul educațional al fiecărei țări. Nouă țări europene (Islanda, Lituania, Slovenia, România, Portugalia, Olanda, Belgia, Spania și Turcia) sunt implicate în acest proiect. Fiecare țară are marioneta ei tradițională, care este personajul principal conectat la toate activitățile proiectului. Fiecare țară a ales un subiect de mediu, România a ales aerul, pe care să se concentreze, realizând marionete și o cutie experimentală care reprezintă acest subiect. Marionetele s-au rotit în funcție de un program stabilit. Fiecare păpușă a adus o valiză cu ea, care conținea întotdeauna un jurnal și un pașaport, împreună cu lucrurile de care au nevoie pentru călătoria lor. Cutia conținea trei experimente, o poveste pe această temă, un cântec și materiale pentru a realiza o activitate artistică despre subiect.
În perioada cuprinsă între primirea și expedierea cutiei, copiii au fost introduși în mai multe activități. În acest fel, copiii au învățat subiectul din țara de origine a marionetei. Cadrele didactice au vizitat fiecare țară și au comparat propriile metode de predare și abordările pedagogice cu cele ale colegilor europeni. Pentru toate țările participante acest proiect oferă posibilitatea de a afla mai multe despre continentul nostru, despre țările partenere, cultura, limba și obiceiurile celorlalți, precum și îmbunătățirea cunoștințelor lor de mediu. Acesta oferă posibilitatea de a furniza noi instrumente pedagogice de învățare de la fiecare, alte metode și abordări metodice. Cadrele didactice și-au îmbunătățit limba engleză și abilitățile TIC, precum și învățarea despre structura educațională a țărilor partenere.
Despre gazdele noastre din Islanda știam că sunt, conform unui sondaj, cei mai fericiți oameni de pe planetă, cei mai sănătoși și mai longevivi. Frigul îi îndeamnă să facă sport și să mănânce bine… Islanda este o mare insulă în Atlanticul de Nord, aproape de Cercul Arctic, caracterizată de un peisaj sălbatic și colorat, cu lavă de culoare neagră, sulf roșu, gheizere de culoare albastră, cascade și văi verzi, iar linia coastei este dantelată de numeroase golfuri și fiorduri.
Prima zi la Reyjkavik a început cu primirea oficială și un mic program artistic al preșcolarilor, a urmat întâlnirea cu primarul, apoi vizitarea câtorva obiective turistice specifice locului în următoarele zile: Tjörn, un lac micuț unde lumea se adună să hrănească rațele și să admire arhitectura de modă veche a caselor dimprejur, la doi pași ridicându-se Radhus, primăria impunătoare care merită vizitată pentru harta uriașă, în relief, a Islandei, Muzeul Reykjavik, cel mai mare complex în aer liber din Islanda,Muzeul Vikingilor, care le permite copiilor să „interacționeze” cu vikingii, organizând mici scenete demonstrative despre cum luptau sau petreceau aceștia, piscina geotermală Laugardalslaug, în aer liber, Golden Circle în Thingvellir, locul în care se află vechiul parlament islandic, Gullfoss, cea mai faimoasă cascadă din țară, cu o cădere de apă de 30 m, și Geysir, locul de unde țâșnesc izvoare termale și Laguna Albastră.
Reykjavik, capitala Islandei, este un amestec de farmec tradițional și elemente scandinave reci. Capitala cea mai nordică din lume, în care trăiesc cam două treimi din populația Islandei, mi-a lăsat senzația unui orășel curat și verde. În absența cartierelor cu blocuri înalte, atmosfera urbanistică este creionată de casele viu colorate, aliniate frumos pe străzile trasate cu rigla și compasul. Apa islandeză este una dintre cele mai curate din lume, 80% din energia țării fiind generată de căldura naturală a izvoarelor fierbinți, a gheizerelor și vulcanilor. Ceea ce înseamnă foarte puțină poluare.
Noi, profesorii, am avut intens de lucru în zilele următoare: ne-am ocupat de logistica întâlnirii în ansamblul ei, ceremonia finală și acordarea premiilor, de jurizarea filmelor înscrise în concurs – o sarcina grea și delicată despre activitățile ecologice derulate pe parcursul celor doi ani de proiect, de realizarea unui album care să cuprindă imagini sugestive ale celor doi ani de proiect derulate pe o melodie celebră din fiecare țară, cântată în limba țării respective de fiecare coordonator de proiect.
Echipa din România a primit premiul pentru cea mai creativă și disciplinată echipă… Asta ne onorează și ne dovedește că suntem buni în ceea ce facem, serioși, responsabili și nu ne deosebim în nici un fel de grădinițele celelalte. În definitiv, acesta a fost și scopul nostru, să le arătăm că suntem egalii lor, că putem realiza lucruri uimitoare, că România este o țară ce trebuie văzută!
Am mai aflat de la specialiștii în educație din Reykjavik că un principiu fundamental al sistemului de învățământ islandez este cel al șanselor egale în privința accesului la educație indiferent de sex, statut economic, reședință, religie, posibile handicapuri, nivel social sau cultural. Conform legii, oricine are dreptul să urmeze în mod gratuit învățământul obligatoriu, primar, secundar superior și de nivel universitar. Sistemul de învățământ din Islanda este împărțit în patru niveluri. În învățământul preșcolar copiii primesc educație și sprijin pentru dezvoltarea lor multilaterală, fiind astfel pregătiți pentru învățământul obligatoriu și pentru viață. La nivelul învățământului preșcolar, centrul activității educative este joaca. Scopul principal al învățământului obligatoriu este să pregătească copiii pentru viață și muncă într-o societate democratică, aflată într-o continuă dezvoltare. Organizarea școlii, precum și funcționarea trebuie, așadar, să se bazeze pe toleranță, valori creștine și cooperare democratică.
Coord. Proiect, ed. Grațiela MESTERIUC



Recomandări

Primăria Dumbrăveni le-a oferit preșcolarilor din comună o nouă grădiniță modernă, inaugurată în prima zi a noului an școlar

Aproape 40 de școli și grădinițe au fost relocate, unele în pridvorul bisericii, în cămine culturale sau în clădirile unor firme

Ultima filă a unei povești frumoase: finalul ediției a III-a a Școlii de vară „80 de cărți în jurul lumii”

Ultima filă a unei povești frumoase: finalul ediției a III-a a Școlii de vară „80 de cărți în jurul lumii”
Ultima filă a unei povești frumoase: finalul ediției a III-a a Școlii de vară „80 de cărți în jurul lumii”