Grad scăzut de înscriere în grădinițe și acces redus la servicii medicale pentru copiii romi



Principalele probele cu care se confruntă comunitățile rome vizează rata de mortalitate infantilă, care este de patru ori mai mare decât media națională, gradul scăzut de înscriere a copiilor în grădinițe, accesul redus la servicii medicale, astfel că doar 50 la sută dintre copii sunt vaccinați.
Fundația Roma Education Fund România a organizat, împreună cu UNICEF, cel de-al treilea atelier de lucru privind accesul la o educație de calitate a copiilor romi, atelier cu tema „Dezvoltarea timpurie a copilului – impactul reformei în comunitățile de romi”.
Rapoartele de cercetare ale căror concluzii au fost prezentate în cadrul atelierului relevă că printre provocările existente în comunitățile rome, la nivelul educației timpurii, se numără rata de mortalitate infantilă, care este de patru ori mai mare decât media națională, gradul scăzut de înscriere a copiilor în grădinițe, accesul scăzut la servicii medicale, în acest sens evocator fiind faptul că numai 50 la sută dintre copiii romi au fost cuprinși în programele de imunizări, afirmă fundația.
„Pentru Roma Education Fund România dezvoltarea și educația timpurie a copiilor care provin din comunitățile de romi reprezintă o prioritate. Considerăm că investiția în educația timpurie a copiilor romi aduce cu sine rezultate incomparabil mai mari – de la integrarea școlară la succesul acestora în viață. Organizația noastră susține descreșterea vârstei de înscriere în învățământul primar și accesul la servicii de dezvoltare timpurie a copiilor romi și, ca atare, susținem înființarea clasei pregătitoare. Prin dezbaterea inițiată marți, ne dorim ca viitoarele politici în domeniul dezvoltării timpurii a copilului să fie transpuse în practică mai eficient, în special în ceea ce privește accesul, calitatea și echitatea acestui tip de servicii”, susține Eugen Crai, directorul național al Fundației Roma Education Fund România.
UNICEF spune că acordă o atenție deosebită problemei dezvoltării timpurii a copiilor, afirmând că viziunea lor este că toți copiii de vârstă mică, inclusiv cei de etnie romă sau provenind din grupuri dezavantajate își pot atinge potențialul maxim de dezvoltare dacă au un start bun în viață.
„Intervențiile timpurii și oferirea de servicii universale de educație și îngrijire au un impact deosebit asupra evoluției copiilor, mai ales dacă luăm în considerare legătura puternică dintre investițiile în dezvoltarea timpurie, pe de o parte, și incluziune și reducerea sărăciei, pe de alta. În acest context, programele de educație parentală au o importanță deosebită, deoarece ajută la îmbunătățirea mediului familial, astfel încât copilul să poată primi tot sprijinul necesar pentru a se dezvolta armonios”, a declarat reprezentantul UNICEF în România, Edmond McLoughney.
Atelierul de lucru Dezvoltarea timpurie a copilului-impactul reformei în comunitație de romi face parte din proiectul Advocacy pentru implementarea
noii Legi a educației derulat de Fundația Roma Education Fund România și UNICEF.
La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului care au prezentat măsurile de reformă în privința programelor de dezvoltare timpurie a copiilor și a fost lansată o dezbatere privind impactul acestor măsuri asupra copiilor romi, care au inclus și discuții despre programele de educație parentală, cât și alte agenții guvernamentale, precum și organizații neguvernamentale care au contribuit la dezbaterile pe teme de mare actualitate, cum ar fi clasa pregătitoare, dar și noutățile privind programele de dezvoltare timpurie care vizează comunitățile de romi.