Gheorghe, Petrom: Înghețarea prețurilor este permisă de legislație, dar e temporară și cu consecințe



Legislația românească permite înghețarea prețurilor, deși nu există niciun precedent de acest gen într-o piață liberă, iar o astfel de măsură are caracter temporar și consecințe ulterioare, a declarat directorul general executiv al OMV Petrom (SNP), Mariana Gheorghe.
„Înghețarea prețurilor este permisă de legislația românească, dar nu există niciun precedent de acest fel pe o piață liberă”, a spus Gheorghe, întrebată cum comentează o eventuală măsură de înghețare a prețurilor la carburanți decisă de guvern.
Oficialul Petrom a explicat că astfel de măsuri nu pot avea decât un caracter temporar, iar ulterior sunt resimțite „consecințe”.
Pe de altă parte, Mariana Gheorghe a precizat că OMV Petrom va respecta toate prevederile legislației, făcând referire și la conformitatea cu legislația europeană.
Ea a ținut să precizeze că Petrom respectă în primul rând regulile cererii și ofertei și ale concurenței.
Întrebată ce ar putea face autoritățile pentru creșterea eficienței în domeniul energiei, Mariana Gheorghe a arătat că Guvernul ar trebui în primul rând să dovedească predictibilitate în strategia energetică, să-și stabilească în mod clar politicile dar și planurile investiționale într-un orizont mai larg.
Premierul Emil Boc a solicitat Consiliului Concurenței să analizeze, împreună cu Departamentul pentru Afaceri Europene, dacă prețurile la carburanți pot fi înghețate în România în baza unei legi care prevede o astfel de măsură în cazuri excepționale, dar care este adoptată înaintea aderării la UE.
El a arătat că cele două instituții vor analiza dacă această lege mai este compatibilă cu normele UE.
„Dacă răspunsul va fi pozitiv, vom găsi o soluție”, a spus Boc.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat, marți, că instituția va finaliza investigația pe piața carburanților până la jumătatea anului, după ce rezultatele raportului va fi trimis la Comisia Europeană, iar companiile implicate își vor spune părerea în acest caz.
El a arătat totodată că o lege adoptată înaintea aderării României la UE permite înghețarea prețurilor într-o situație excepțională, dar că trebuie stabilit dacă piața carburanților se află într-o astfel de situație excepțională.
La rândul său, Iulian Iancu, președintele Comisiei de Industrii a Camerei Deputaților, a declarat că la nivelul Comisiei s-a format o comisie de anchetă asupra Petrom pentru a investiga modul în care se formează prețurile pentru carburanți și perioada post-privatizare.
Iancu a afirmat că Petrom este de acord cu înghețarea prețurilor pe o perioadă limitată de timp, dar doar dacă Guvernul vine cu o măsură care să se aplice tuturor companiilor de pe piață.
În luna ianuarie, Agenția Națională de Administrare Fiscală a întocmit un raport privind producătorii și distribuitorii de carburanți, în care se spune că prețul la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fără a fi determinat de evoluția cotațiilor de bursă la țiței, cursul valutar și taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câștigurile nefiind reflectate corespunzător.
Premierul Emil Boc a declarat atunci că majorarea prețului carburanților nu poate fi justificată cu povara fiscală impusă de stat prin taxele percepute companiilor petroliere și a cerut ANAF să inițieze inspecția fiscală generală în cazul companiilor petroliere, precum și Consiliului Concurenței să efectueze verificări suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.
Potrivit Institutului Național de Statistică, combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 prețurile au fost majorate cu 13%.
De la începutul acestui an companiile petroliere au scumpit carburanții de mai multe ori. Cea mai recentă majorare a avut loc vineri, când prețurile au urcat cu 9 bani pe litru, unele sortimente depășind pragul de șase lei/litru.