GFR nu a cerut încă Consiliului Concurenței un punct de vedere pentru privatizarea CFR Marfă



Președintele Consiliul Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat, joi, că GFR nu a cerut încă Consiliului un punct de vedere privind privatizarea CFR Marfă, dar că el știe că GFR lucrează la notificare, iar instituția are termen pentru răspuns de maxim cinci luni de la depunea solicitării.
Întrebat dacă GFR a cerut Consiliului Concurenței un punct de vedere legat de privatizara CFR Marfă, Chirițoiu a spus: „Nu încă”.
Chirițoiu a precizat că instituția pe care o conduce a luat legătura cu GFR în primăvară și a fost „un anumit schimb de date”, dar firma „a spus că este foarte ocupată cu pregătirea ofertei pentru licitație”.
„Dar știu că lucrează (GFR – n.r.) la notificare, deci la cererea pe care o vor depune la noi și a rămas ca în momentul în care sunt într-o fază avansată cu ea ne-o vor arăta deja înainte să depună oficial și vom avea o discuție. E o procedură legală normală, la care apelează și alte companii”, a spus Chirițoiu.
El a mai spus că Guvernul are un termen stabilit prin HG până la care vrea să încaseze banii din privatizarea CFR Marfă și că „nu-l oprește nimeni să încaseze acești bani înainte să existe o autorizație din punctul de vedere al Consiliului Concurenței”.
„Guvernul are un termen stabilit prin HG până la carea vrea să încaseze banii. E dreptul Guvernului, vânzătorului, să stabilească ce, când dorește pentru noi termenul important este că în conformitate cu legea concurenței avem un termen de maxim cinci luni din momentul în care avem o cerere completă. Deocamdată nu avem niciun fel de cerere. (…) Nu-l oprește nimeni (pe Guvern n.r.) să încaseze banii, nu spune nimeni că nu se pot plăti banii înainte să existe autorizare din punctul de vedere al Consiliului Concurenței. Singurul lucru prevăzut în lege este că cumpărătorul nu are voie să-și exercite puterea în companie, nu poate să înceapă să ia decizii, să numească oameni, să vândă active, să cumpere, deci nu dispune de proprietatea lui, dar nu-l oprește nimeni să-și lichideze plata”, a spus Chirițoiu.
Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat câștigător în luna iunie în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.
Premierul Victor Ponta i-a cerut noului ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, să îl cheme, luni, pe câștigătorul licitației de privatizare a CFR Marfă și să semneze contractul de vânzare, adăugând că, dacă acesta „nu dă banii”, va fi numit un manager privat, iar licitația va fi reluată.
În cazul reluării licitației, termenele vor fi mult mai extinse și mai rezonabile decât la prima licitație, derulată în condițiile și termenele negociate cu Fondul Monetar Internațional, a spus Ponta, ministru interimar al Transporturilor, prezent la sediul ministerului pentru ceremonia de predare-primire a portofoliului către Ramona Mănescu.
Întrebat de ce s-a întârziat semnarea contractului de privatizare cu GFR, prim-ministrul a afirmat că din cauza „jocurile politice de vară” ale președintelui Băsescu.
Hotărârea de Guvern privind privatizarea CFR Marfă prin vânzarea a 51% din acțiuni către GFR, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost publicată în urmă cu două săptămâni în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a tranzacției fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv jumătatea lunii octombrie.
Șeful Consiliului Concurenței estima la jumătatea lunii august că va dura o lună de la notificarea GFR pentru a se stabili dacă decizia va fi luată local sau la nivelul CE, termenul legal de aprobare fiind de șase luni.