GFR cere desecretizarea contractului de privatizare a CFR Marfă și implicarea ministrului Mănescu



Grup Feroviar Român (GFR) a cerut Ministerului Transporturilor să facă public contractul de pentru vânzarea pachetului majoritar de acțiuni la CFR Marfă și solicită implicarea directă a ministrului de resort, Ramona Mănescu, în vederea evitării unui eșec al privatizării.
„În calitate de cumpărător, Grup Feroviar Român, care și-a îndeplinit până acum cu onestitate și la termen toate obligațiile care-i reveneau, consideră că atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natură a-i leza buna-credință, interesele și eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări de importanță strategică pentru statul român. Cu toate acestea, GFR este în continuare dispus să colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica împreună căile legale prin care poate fi evitat eșecul unei licitații care ar afecta negativ mediul economic și ar descuraja investițiile străine. Grup Feroviar Român contează pe susținerea conducerii Ministerului Transporturilor pentru prevenirea acestei situații”, se arată într-un comunicat transmis de GFR, deținut de omul de agaceri Gruia Stoica.
GFR consideră că în acest moment, comisia de privatizare invocă termenul de obținere a avizului din partea Consiliului Concurenței drept motiv pentru un anticipat eșec al tranzacției, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin.
„Eșecul vânzătorului de a obține o prelungire a termenului de finalizare a tranzacției, astfel încât acesta să permită obținerea avizului Consiliului Concurenței – în ciuda atenționărilor repetate ale acestei instituții privind termenul necesar analizei – face acum imposibilă încheierea în bune condiții a privatizării și desființează contractul de plin drept. Precizăm cu această ocazie că GFR nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată. De asemenea, Comisia de Privatizare a evitat în mod repetat formularea unor răspunsuri clare la solicitările noastre făcute încă din 30 august 2013 (demers reluat pe 4 octombrie 2013), privind situația la zi a aprobărilor din partea băncilor creditoare ale CFR Marfă în privința schimbării de acționariat al companiei”, se spune în comunicatul transmis de GFR.
“Cu regret trebuie să spun că până în ultimul moment, vineri, când am fost convocați de urgență la minister pentru rezolvarea impasului generat de incapacitatea comisiei de privatizare de a se achita la timp de responsabilități, atitudinea comisiei a fost una pe care o considerăm inacceptabilă față de un investitor serios. Noi ne-am dus să discutăm și să căutăm soluții la problemele vânzătorului, nu ale noastre, iar propunerile care ni s-au făcut sunt absolut inacceptabile și nu pot fi luate în serios de o companie responsabilă, care a plătit deja 30 de milioane de euro pentru această privatizare”, afirmă Gruia Stoica.
Potrivit hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, termenul pentru finalizarea procesului expiră luni, nefiind prelungit de către Guvern.
Anexa actului normativ prevede că transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acțiuni se realizează la data îndeplinirii cumulative a cinci condiții: emiterea unei decizii din partea autorităților de concurență; finalizarea de către vânzător a conversiei creanțelor deținute de stat asupra companiei la data semnării contractului și definitivarea structurii capitalului social al societății în urma operațiunii; obținerea de către vânzător de la finanțatorii interni și externi ai societății a unui acord cu privire la modificarea structurii acționariatului societății, ca efect al încheierii contractului; creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător și semnarea declarației privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni în registrul acționarilor și de acțiuni al societății.
Consiliul Concurenței nu poate da avizul până luni, termen limită pentru finalizarea privatizării CFR Marfă, și va începe analiza doar după ce va primi de la GFR informații care lipsesc din notificarea depusă în urmă cu două săptămâni.
„Noi am primit o solicitare de aprobare a tranzacției, o notificare, din partea cumpărătorului. Solicitarea nu este completă, nu conține elemente importante legate de definirea piețelor, și noi avem nevoie, alături de Comisia Europeană, de aceste date pentru a putea face analiza pe fond. Ca atare, noi le-am solicitat să completeze informațiile depuse. Aveau la dispoziție 20 de zile pentru asta, au trecut deja zece, deci mai au un maxim de zece zile pentru a veni cu informațiile respective. Cu cât vin cu ele mai repede, cu atât noi putem să demarăm analiza noastră”, a declarat joi pentru MEDIAFAX președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
Finalizarea vânzării-cumpărării pachetului de acțiuni, constând în plata prețului de cumpărare și în transferul titlului de proprietate, va avea loc sub condiția semnării unui contract de escrow unde cumpărătorul să depoziteze o sumă reprezentând 10% din valoarea tranzacției, precum și a realizării condițiilor suspensive prevăzute anterior.
Până în prezent, GFR a plătit o garanție de 10 milioane de euro și un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacției.
În luna iunie, GFR a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.