Românii anticipează o creștere a veniturilor, astfel că dorința de a face cumpărături majore a crescut în ultimele câteva luni, rămânând totuși la un nivel foarte coborât, în același timp aceștia sunt mai puțin optimiști în ceea ce privește creșterea economică, potrivit unui sondaj realizat de GfK.
Cu toate că datele de bază sunt deocamdată bune, consumatorii români sunt totuși atenți când vine vorba să cheltuiască bani. Dorința de a face cumpărături majore a crescut în ultimele câteva luni, rămânând totuși la un nivel foarte coborât.
„Deocamdată, România pare să fi reușit să rămână puțin afectată de criza financiară europeană. Cu toate că previziunile privind creșterea economică sunt mai puțin optimiste, acestea se mențin la un nivel relativ ridicat. Conform Băncii Mondiale, economia României va crește anul acesta cu 1,2 procente. Acest lucru este demonstrat și de creșterea accentuată, în ultimele câteva luni, a așteptărilor consumatorilor privind starea economiei. Aceste așteptări pozitive sunt influențate în primul rând de rezultatele alegerilor locale. Aceasta deoarece promisiunile politicienilor sunt în general crezute de români”, se arată în studiul GfK Climatul de consum în Europa.
Optimismul privind situația economică este reflectat și pe piața muncii, România numărându-se printre țările cu cele mai mici rate ale șomajului din Europa. Nivelul redus al ratei șomajului dă naștere la speranțe privind creșterea veniturilor populației.
„Cu toate că datele de bază sunt deocamdată bune, consumatorii români sunt totuși atenți când vine vorba să cheltuiască bani. Dorința de a face cumpărături majore a crescut în ultimele câteva luni, rămânând totuși la un nivel foarte coborât”, se menționează în studiu.
Reescaladarea crizei financiare a luat prin surprindere aproape toate economiile europene, doar Portugalia și România oferind o rază de speranță în ceea ce privește perspectivele economice.
Astfel, perspectiva redresării economice a fost considerată cel mai puțin probabilă de consumatorii din Italia (-60,2 puncte) și Cehia (-57,1 puncte). Cele mai ridicate valori s-au înregistrat în Franța (-8,2 puncte), România (-2,6 puncte) și Germania (3,0 puncte). Media în Uniunea Europeană se situează la -35 puncte. În SUA indicatorul se află la 21,2 puncte.
În ciuda reescaladării crizei financiare europene, așteptările privind starea economiei în România au continuat să își revină. Deși indicatorul se situa la -26,2 puncte în martie, acesta a urcat la -2,6 puncte în iunie, ajungând astfel la cea mai ridicată valoare atinsă din noiembrie 2008. Indicatorul a atins valoarea minimă în iunie 2010, când s-a situat la -71 puncte. În ciuda tuturor problemelor, în acest interval, economia României s-a stabilizat în mod constant.
În ceea ce privește evoluția veniturilor, în multe țări europene, consumatorii anticipează o creștere în lunile care urmează, însă una foarte mică. Indicatorul a rămas în mare parte stabil, sau chiar s-a ameliorat. Cele mai coborâte valori s-au înregistrat în Portugalia (-33,7 puncte), Grecia (-48,0 puncte) și Italia (-68,0 puncte). O creștere a veniturilor este anticipată de austrieci (-1,0 puncte), români (1,6 puncte) și germani (40,1 puncte). Media în Uniunea Europeană este de -43 puncte, în SUA indicatorul situându-se la 14,7 puncte.
Analizând dorința de cumpărare, a reieșit că în majoritatea țărilor europene, aceasta a fost relativ constantă, la un nivel coborât sau foarte coborât. În unele țări aceasta s-a îmbunătățit în ultimele două luni. Consumatorii sunt îngrijorați de creșterea și mai mare a taxelor ca parte a măsurilor de consolidare la nivel european. În unele țări au fost deja aprobate creșteri ale TVA, care vor intra în vigoare la începutul anului viitor.
Ca urmare consumatorii consideră că acum este momentul potrivit pentru a face cumpărături majore. Există însă o diferență imensă între a dori să consumi și a fi în măsură să consumi. Mulți oameni pur și simplu nu își pot permite cheltuieli majore în momentul de față, chiar dacă este momentul potrivit. În prezent, cea mai coborâtă dorință de cumpărare se înregistrează în Regatul Unit (-42,3 puncte), Portugalia (-43,2 puncte) și Grecia (-45,2 puncte). Cei mai dornici să consume sunt bulgarii (8,5 puncte), austriecii (22,4 puncte) și germanii (32,7 puncte). Media la nivel de Uniune Europeană se situează la -23 puncte.
Aceste rezultate au fost luate din studiul GfK Climatul de consum MAXX, care are la bază interviuri cu consumatori efectuate lunar în toate țările Uniunii Europene. Studiul GfK Climatul de consum Europa asigură o privire de ansamblu asupra evoluției așteptărilor privind starea economică și veniturile, și a dorinței de cumpărare a consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franța, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, România și Spania.