România are una dintre cele mai mici rate de penetrare a serviciilor bancare prin Internet din țările Europei Centrale și de Est, de 4%, comparativ cu 42% în Cehia, 34% în Austria sau 13% în Croația, potrivit unui studiu GFK.
Potrivit studiului, doar Bulgaria are un grad de penetrare mai redus decât România, de 2%.
Dintr-o medie de 4,5 activități derulate pe Internet, 4,2 sunt pentru informare, comunicare și amuzament, un număr foarte redus de utilizatori accesând Internetul pentru tranzacții.
Astfel, dintr-un total de 9,6 milioane de români bancarizați, doar 4% își verifică contul prin Internet banking și 3% fac tranzacții folosind acest serviciu online. Un procent asemănător face plăți online cu cardul (3%, față de 9% în Austria) sau plăți de pe telefonul mobil (1,6%, față de 29% în Austria) și doar 3% au achiziționat un serviciu financiar prin intermediul Internetului.
„Deși penetrarea Internetului în România este una dintre cele mai mici din regiune, există încă suficient de mult loc pentru dezvoltarea serviciilor financiare digitale. Cu atât mai mult cu cât utilizarea telefonului mobil se află în plin avânt – nu numai ca răspândire, ci și ca intensitate – dar este folosit în principal pentru comunicare și distracție”, se arată într-un comunicat al institutului de cercetare.
Peste jumătate dintre români folosesc Internetul săptămânal, 80% folosesc telefonul mobil, iar 13% au smart phone. Mai mult, aproape o treime se declară entuziaști ai noilor tehnologii, iar altă treime, deși nu este formată din entuziaști, arată deschidere spre adoptarea acestora.
„În orice domeniu, nivelul scăzut de familiarizare cu tehnologii noi îngreunează adoptarea lor, iar serviciile financiare online nu fac excepție. Chiar mai mult, în cazul lor temerile care îi împiedică pe consumatori să încerce să facă plăți sau să cumpere produse financiare online sunt mai mari decât în cazul altor servicii noi, pentru că riscul unor pierderi este perceput mai acut. În plus, mulți români nu au găsit încă o motivație suficient de relevantă care să îi facă să se informeze mai mult și să facă primul pas”, a declarat Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant, expert în piața financiar – bancară la GfK România.
GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a Grupului GfK. De peste 10 ani, GfK România este institutul numărul 1 de cercetare de piață din România. Înființat în 1934 ca primă companie de cercetare de piață în Germania, Grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale în 100 de țări de pe cinci continente.