Valul de frig arctic care s-a abătut asupra Sucevei dă serioase bătăi de cap societății de transport public local, ale cărei autobuze și microbuze au cedat de multe ori, în lupta cu frigul, defecțiunile ținându-se lanț.
În fiecare dimineață, o parte dintre autobuze “refuză” să mai pornească, după ce au stat în curte, la temperaturi care s-au apropiat chiar de minus 30 de grade Celsius, în vreme ce altele cedează chiar pe traseu, când le “înțepenesc” ușile sau nu mai acționează frânele înghețate.
În lipsa unor hale încălzite, autobuzele pleacă la drum cu geamurile albe de gheață, dar nici pe drum, cu motoarele pornite, nu reușesc să se dezghețe, pentru că sistemul propriu de încălzire nu face față nici pe departe gerului.
Un sfert din autobuze, scoase de pe trasee
În curtea TPL-ului, două autobuze, cu roțile îngropate în zăpadă, zac nemișcate de aproape două săptămâni, „îngenuncheate” de gerul de aproape minus 30 de grade Celsius. Pentru a le face funcționale, ar fi necesare intervenții destul de complicate și de durată, care acum nu pot fi făcute:
“Nu am putut interveni asupra lor pentru că nu avem spațiu în hala de reparații. Acolo avem doar trei canale funcționale, la care se lucrează la foc continuu, să putem trimite la loc pe trasee autobuzele care vin cu defecțiuni minore”, spune directorul TPL, Darie Romaniuc.
Din cauza unui vechi conflict cu TASA, societatea care a cumpărat clădirile fostei societăți de transport în comun, TPS, actuala societate, nu are unde să țină autobuzele, decât în curte, nu are hale de reparații, până și sediul administrativ fiind amenajat ulterior, din containere tip vagon.
Un șir de autobuze cu diverse defecțiuni își așteaptă rândul să intre în reparații în singura hală pusă la dispoziție.
“Probleme apar tot timpul. Scoatem un autobuz din atelier, dar vin alte două și tot așa. Nu ne permitem să mai reparăm defecțiunile care cer mult timp de intervenție. Reparăm doar ce trebuie să poată ieși pe traseu, dacă nu e ceva de durată. Cele mai multe probleme sunt cauzate de înghețarea aerului – blocarea ușilor, a frânelor. Majoritatea problemelor cu care ne confruntăm acum sunt cauzate de frig. Rar mai apare câte o curea ruptă, un alternator defect, un electromotor blocat”, explică directorul TPL.
Din cele 33 de autobuze din dotarea TPL, 25-27 reușesc să iasă pe traseu, chiar și la orele de vârf, restul fiind scoase temporar din uz, pentru reparații.
Uneori, în timp ce unul este “pus pe roți”, alte două sunt aduse cu probleme. E un du-te-vino continuu, iar cei care sunt în echipele de reparații abia reușesc să-și tragă sufletul în astfel de perioade.
În hala încălzită de un radiator electric abia sunt 0 grade, dar oamenii sunt mulțumiți că măcar pot lucra fără să le înghețe în mână ustensilele metalice.
“Aici se lucrează ca-n mină. Au condiții grele. Toată ziua stau și înghit noxele țevilor de eșapament, iar când se bagă sub autobuz să-l repare toată mizeria adunată de pe drum și care acum se dezgheață curge în capul lor”, adaugă Darie Romaniuc, directorul societății de transport local.
Nici microbuzele de maxi-taxi nu au fost scutite de efectele neplăcute ale gerului. Toate au avut probleme din cauza înghețării motorinei, încât, pentru a le putea scoate pe trasee, s-a apelat la o metodă învechită, dar eficientă – a fost făcut foc sub motor, într-un cazan special amplasat în rampa de reparații.
Stația de spălare a autobuzelor, scoasă din uz de gerul cumplit
Ca să pună capac problemelor cauzate de frig, acum autobuzele nu mai pot fi spălate. Instalația spălătoriei autobuzelor a înghețat complet, într-una din nopțile cu temperaturi extreme, ca în Siberia, deși, pentru a nu se întâmpla acest lucru, a fost lăsată să curgă continuu.
Acum, singura soluție este dezghețarea ei la flacără, într-una din zilele în care temperaturile exterioare se vor dovedi cât de cât mai blânde.
Autobuze cu sistem de încălzire performant, la următoarea licitație
După numeroasele probleme întâmpinate anul acesta din cauza gerului, una dintre concluziile trase, pe lângă cea că este neapărată nevoie de hale proprii, care să poată fi încălzite, se referă la sistemul de încălzire a autobuzelor.
Actualele autobuze, Irisbus Iveco, fabricate în Franța, au dovedit faptul că nu sunt proiectate a face față unor temperaturi scăzute precum cele pe care le aduce iarna la Suceava, atât prin numeroasele defecțiuni apărute, cât și prin faptul că sunt tot timpul înghețate, chiar și după o zi întreagă de circulat prin oraș.
De vină este sistemul de încălzire a mașinii, care nu a fost gândit pentru zone friguroase, astfel încât atât călătorii, cât și șoferul merg într-o cutie înghețată bocnă, în care trebuie să răzuiești gheața de pe geamuri să poți vedea în ce stație ai ajuns.
Tocmai de aceea, directorul societății de transport public local e decis ca la următoarea achiziție de autovehicule, una dintre condițiile impuse să fie cea a existenței unui sistem de încălzire performant, care să asigure căldura necesară atât șoferului care stă opt ore la volan, nemișcat, cât și călătorilor care merg zgribuliți, cu mănuși pe mâni și căciuli pe cap.