Fundația Löwendal, în parteneriat cu Primăria orașului Gura Humorului și Muzeul Obiceiurilor Populare din Bucovina, prezintă pe simezele muzeului humorean, în intervalul 25 iulie – 31 august, expoziția cu genericul „George Löwendal – Dialoguri estetice bucovinene”.
„Pictorul Bucovinei” a revenit în arealul care i-a fost atât de drag și-n care și-a petrecut „ultimele vacanțe de vară ale vieții”
La vernisajul expoziției, care a avut loc săptămâna trecută, eveniment care a debutat prin sunetul flautului fermecat al maestrului Nicolae Maxim, prim-solist al Filarmonicii „George Enescu” din București, Elvira Romaniuc, directorul instituției muzeale humorene, a subliniat faptul că avem de-a face cu „o expoziție în oglindă”, întrucât, cu câteva zile în urmă, Fundația Löwendal a deschis la Muzeul de Artă din Cernăuți o expoziție de aceeași amploare.
Expoziția de la Gura Humorului, care este cea de-a treia manifestare dedicată polivalentului artist (pictor, poet, arhitect, scenograf, actor, maestru de balet…) George baron Löwendal (1897-1964) în urbea de la limita estică a Obcinelor Bucovinei, etalează circa 100 de lucrări (pictură, grafică, schițe de scenografie) aparținând fundației care se îngrijește de opera celui despre care acad. Răzvan Theodorescu spunea că a fost „un fenomen în felul său și un unicat”.
Ariadna Avram, nepoata artistului cu sânge albastru (genealogia familiei menționează legătura cu familia regală daneză) și președinta fundației, a spus de la bun început că această „ofensivă artistică” în spațiul bucovinean își propune să-l readucă pe cel care a fost supranumit „pictorul Bucovinei” în arealul care i-a fost atât de drag și-n care și-a petrecut „ultimele vacanțe de vară ale vieții”.
Ariadna Avram, care a precizat că în anul care urmează, când se va împlini o jumătate de veac de la trecerea în veșnicie a bunicului său, și-a propus să-i itinereze lucrările prin Europa, în mod deosebit în spațiul scandinav, dar și la Petersburg și la Kiev, și-a exprimat dorința de a deschide o filială a fundației în perimetrul bucovinean, de ce nu chiar la Gura Humorului.
George baron Löwendal, „un personaj fabulos, care a făcut de toate atât în lumea teatrului, cât și în lumea artelor vizuale”
Criticul de artă ieșean prof. univ. dr. Petru Bejan, care în prima zi a lunii iulie a acestui an a participat la prima sa întâlnire cu lumea artelor plastice sucevene (la vernisajul unei expoziții de grafică de șevalet, prezentată pe simezele City Gallery, din incinta Shopping City Suceava), a revenit în zonă pentru a descoperi la Gura Humorului, așa cum a mărturisit el, „un artist despre care nu s-a vorbit foarte mult în ultima vreme, un personaj fabulos, care a făcut de toate atât în lumea teatrului, cât și în lumea artelor vizuale”.
„Pictorul Bucovinei, așa cum a fost el supranumit – a spus Petru Bejan – atașat sufletește de această regiune, a căutat și a pictat personaje expresive, portretul fiind slăbiciunea lui”.
Criticul de artă ieșean a remarcat totodată în expoziția de la Gura Humorului o serie de lucrări „în care vedem pulsul avangardei”, lucrări în care „putem găsi adevărata lui modernitate”.
„A fost un ctitor – a subliniat el – a făcut primul teatru de marionete din regat, iar șevaletul a fost pentru el un fel de scenă, a avut notorietate și s-a bucurat de prestigiu încă din timpul vieții, iar acum, putem spune că George baron Löwendal a revenit în atenția lumii grație nepoatei sale și fundației pe care ea a înființat-o”.
De fapt, așa cum a spus la final Elvira Romaniuc, citându-l pe academicianul Dimitrie Vatamaniuc, „nimeni nu putea să facă mai mult pentru Löwendal decât nepoata sa”.