Gigantul american General Motors răspunde prezent la cea mai interesantă provocare din istoria industriei auto. Cine și cum produce cel mai ieftin automobil?
General Motors are deja planul și capitalul necesar pentru a dezvolta o mașină de buget. Inspirați de reușita unui fabricant asiatic, oficialii americani se lansează în lupta pentru un loc cât mai onorant în segmentul low-cost.
Lansarea modelului indian Tata Nano, cel mai ieftin din lume, a întors industria auto pe dos, un model de numai 2.800 de dolari fiind o amenințare serioasă la adresa multor producători cu o vastă experiență. „Dacă ei au reușit să o facă, de ce n-am fi și noi acolo” au spus americanii, vizibil jenați de realizarea indienilor.
Cu o experiență bogată – care până la urmă s-a dovedit a fi păguboasă, în dezvoltarea de motoare gurmande, amplasate de vehicule mastodont, intenția General Motors aduce mai degrabă cu un banc.
Sunt ei oare pregătiți? Noul proiect pornit de General Motors are ca termen limită anul 2011, moment în care mașina ieftină va intra în producția de serie. Viitorul vehicul este realizat în colaborare cu producătorii chinezi SAIC și Wuling Automobile, unul dintre aceștia urmând să asigure și operațiunile de asamblare.
La fel ca și modelul indian, vehiculul low-cost dezvoltat de GM va fi pus în mișcare de un propulsor de mic litraj, cu doi sau trei cilindri. Șefii concernului american pot opta între o platformă globală derivată din actualul Chevrolet Spark/Matiz sau o platformă dezvoltată integral în China, ceea ce ar mai salva din cheltuieli.
Modelul GM de 2.800 de dolari va fi destinat doar piețelor din China și India, spun oficialii companiei. Însă cum Tata Nano – model a cărui producție a început săptămâna trecută, va fi distribuit și în Europa, cu siguranță că General Motors nu va sta cu brațele încrucișate.
