Istoria este pe cale să se transforme în cenușă. Chiar dacă aparențele nu lasă să se întrevadă așa ceva, sfârșitul gării din Rădăuți se apropie cu pași repezi. Așa cum se întâmplă de câțiva ani buni în România, prima lovitură au dat-o chiar cei care ar trebui să se îngrijească de bunul mers al clădirii: mai marii de la calea ferată de la noi din țară.
Soarta este aceeași pentru toate clădirile care cândva erau gări, halte sau puncte de oprire și prin intermediul cărora se derula traficul feroviar de marfă sau de persoane.
Inclusă pe lista monumentelor istorice în urmă cu opt ani, gara din Rădăuți păstrează aproape intactă arhitectura specific austriacă, în ciuda celor 123 de ani care au trecut peste ea.
Din păcate, ceea ce s-a menținut mai bine de un secol ar putea să dispară în doar câțiva ani. Șansele ca situația să revină la normal sunt minime. Licitațiile organizate la Bursa Română de Mărfuri pentru închirierea liniei Dornești – Putna au avut de fiecare dată același rezultat: zero oferte. În lipsa unor trenuri care să circule pe acest tronson, activitatea feroviară își vede apusul, iar odată cu falimentul căii ferate se va ajunge și la distrugerea clădirilor, acolo unde această „operă” încă nu a fost deja desăvârșită.
În lipsa trenurilor, angajații Gării Rădăuți au fost trimiși acasă
În urmă cu jumătate de an, în luna februarie, prin Gara Rădăuți a trecut ultima cursă regulată de tren. Era vorba de acel tren Suceava – Putna și retur, cu care generații întregi de oameni au făcut naveta pentru a studia, pentru a face comerț, pentru a-și rezolva probleme administrative sau judiciare la Rădăuți.
Mai marii din CFR l-au considerat piatră de moară la gâtul companiei, iar pentru a reduce cheltuielile au luat decizia de a suprima acest tren. Așa se face că gara din Rădăuți s-a transformat într-un obiect de decor pentru oraș, o clădire frumoasă, dar aproape inutilă. Cum era și firesc, în lipsa trenurilor au plecat acasă și angajații de la calea ferată.
În momentul de față, în Gara de la Rădăuți mai este o casieră, un impiegat și un polițist de la Transporturi Feroviare.
Chiar dacă prin această gară nu a mai trecut nici un tren de jumătate de an, casa de bilete funcționează. Aici se vând bilete pentru trenurile care pleacă din Dornești sau Suceava și la care rădăuțenii pot ajunge doar cu mașinile personale sau cu vreun alt mijloc de transport.
Programul acestei „agenții CFR” este zilnic, între orele 7.30-15.30.
Cine păzește gara monument istoric din Rădăuți?
În afara casierei de serviciu, prin gara din Rădăuți aproape că bătea vântul. Doar câte un client rătăcit venea să-și cumpere bilet pentru o călătorie spre litoral. Până și câinii vagabonzi se feresc de acest spațiu. În lipsa unor activități, șansele de a primi ceva de mâncare sunt nule, așa încât își caută de lucru prin alte locuri cu vad mai bun.
Biroul polițistului de la Transporturi Feroviare pare locuit în comparație cu celelalte birouri prin care se vede cu ochiul liber că nu a mai trecut nimeni de o bună bucată de timp. Singurul polițist care lucrează aici e plecat pe undeva. Nu se știe pe unde. Până la urmă are și el dreptul la viață personală, că doar nu l-a legat cineva de macaz.
Paza clădirii monument istoric este o chestiune relativă. Pe timp de zi se presupune că sunt doi oameni: casiera de serviciu și polițistul. Pe timp de noapte apare și fostul impiegat de mișcare, devenit mai nou paznic, precum și polițistul care locuiește chiar în gară.
Mult prea puțin pentru a-i împiedica pe hoți să-și facă treaba fără prea multă greutate. Cu ocazia ultimei activități, dacă mișcarea unui motor de la Rădăuți la Putna pe data de 15 august poate fi considerată un eveniment, s-a constatat că lipsesc două motoare care acționează macazurile de la linii. Rezultatul: o pagubă de un miliard de lei vechi.
Iar acesta pare doar începutul sfârșitului. Cu mâna goală, depășiți numeric și tehnic, oamenii care trebuie să asigure paza gării din Rădăuți vor sfârși prin a se declara învinși.
Inaugurată în noiembrie 1889
Gara din Rădăuți a fost inaugurată pe 17 noiembrie 1889, conectând astfel locuitorii din această zonă cu linia Cernăuți – Suceava, dată în folosință în 1869. Joncțiunea dintre cele două tronsoane de cale ferată se făcea la Dornești, locul unde acum se opresc toate trenurile care vin de la Suceava sau Iași. Ultimele modernizări ale Gării Rădăuți s-au finalizat în 2001, iar trei ani mai târziu aceasta a fost trecută pe lista monumentelor istorice.