Trist și periculos

Gara Ițcani, aproape de lovitura de grație: acoperișul stă să cadă



Geamuri sparte la intrarea în gară
Geamuri sparte la intrarea în gară

Gara monument istoric Ițcani, o ruină inclusă încă în traficul feroviar și în care ajung zilnic destul de mulți călători, se apropie de faza de dezintegrare. Dacă peisajul dezolant cu multă mizerie, geamuri sparte și pereți mâzgăliți este deja o obișnuită, mai nou acoperișul de deasupra peronului dă îngrijorătoare și vizibile semne că ar putea ceda. Există două zone critice, una mai veche, în partea de peron dinspre Dărmănești, și una care a apărut ulterior, în partea centrală a peronului. Personalul CFR a apelat la o soluție temporară, susținând acoperișul cu bârne și avertizând oamenii asupra pericolului prin îngrădirea accesului în una din zonele critice. Cert este că o furtună mai puternică ar putea duce ușor la prăbușirea acoperișului, eventual, în cel mai sumbru scenariu, în capul oamenilor.
Nostalgii, nemulțumiri și impresiile unei femei ajunse prima dată la Gara Ițcani
Sub aspectul mai dezolant de la zi la zi, Gara Ițcani (Suceava Nord) continuă să fie o stație CFR deschisă. Inclusiv trenuri de rang superior care circulă spre Capitală sau spre Litoral pleacă din Suceava Nord, iar o parte a călătorilor urcă sau coboară din garnituri în această gară.
Mulți dintre oameni par deja resemnați cu gândul că gara monument istoric este o ruină și au cel mult nostalgii.
Vanda Bolovici, o femeie în vârstă aflată ieri pe peron, ne-a declarat: „Tot cade pe aici, păcat, mare păcat. Ce de trenuri erau aici odată, iar acum nu mai este nimic, e totul pustiu”.
Vasile Colibă, care se pregătea de o călătorie cu trenul regio Suceava Nord – Iași se întreba cum de nimeni de la CFR nu are ochi pentru această clădire: „E ca în epoca de piatră. Așa ceva ar trebui întreținut, e mare păcat de gara asta, e multă istorie. Își bat joc de ea, nimeni nu vede… au orbul găinilor”.
Am găsit-o ieri în Gara Ițcani și pe Elisabeta Tabarcea, o femeie din municipiul Blaj, județul Alba, ajunsă prima dată în zonă. Aceasta a declarat: „Gara e frumoasă, dar trebuie renovată, ar trebui un pic de interes. Nu sunt de aici, e prima oară când mă dau jos în gara asta. Impresia e de slabă organizare, ar trebui mai mult interes, păcat, că este frumoasă”.
Cum se vede gara din casa de bilete
Din puținul personal care mai lucrează la Suceava Nord am găsit-o pe Stela Bidu, lucrătoare la singura casă de bilete a Gării Ițcani. Având în fiecare zi în față aceeași imagine derizorie, peisajul nu i se mai pare femeii atât de sinistru pe cât este, iar tonul ei este oarecum optimist.
„Trenuri mai sunt, de aici pleacă majoritatea trenurilor regio (n.r. – fostele trenuri personal). Vând 70-80, chiar peste 100 de bilete pe tură, mai sunt oameni obișnuiți să se urce din Suceava Nord. Aici se formează trenuri, de aici pleacă, gara este funcțională”, ne-a spus angajata CFR.
„De cel puțin zece ani de zile, în ciuda demersurilor noastre, nu s-a făcut absolut nimic”
Gara, construită după model venețian, a fost inaugurată în 1871, fiind inclusă pe lista monumentelor istorice. Reprezentanții Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Suceava susțin că au făcut și fac tot ce depinde de ei pentru ca gara să fie salvată, însă totul depinde de interesul și de bugetul celor de la CFR.
Viorel Blănaru, arhitectul Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Suceava, a declarat: „Noi, ca instituție de cultură, eu, ca arhitect al Direcției de Cultură, am făcut nenumărate sesizări către Regionala CFR Iași pentru a se face lucrări de întreținere. Am ajuns inclusiv a-i avertiza din punct de vedere legal, faza următoare fiind amenda. Cert este că de cel puțin zece ani de zile, în ciuda demersurilor noastre, nu s-a făcut absolut nimic”.
El a mai spus că, din punctul său de vedere, aplicarea unei amenzi nu ar avea darul de a schimba foarte mult lucrurile, sancțiunea prevăzută de lege fiind mică, între 5.000 și 10.000 de lei.
Nici nu se închide, dar nici se face nimic
În 2010, în urma unei adrese oficiale trimise către CFR, Monitorul de Suceava a primit un răspuns cu privire la situației stației CFR Suceava Nord. Ni s-a comunicat atunci că ultimele reparații capitale ale clădirii au fost efectuate în anii 1974-1975. Nu se are în vedere închiderea definitivă a acestei stații feroviare, însă activitatea s-a restrâns deoarece multe trenuri se formează direct în stația CF Suceava (Gara Burdujeni).
Regionala CFR Iași mai anunța că va demara în 2010 lucrări de întreținere, lucrări care însă nu se văd nici în 2012.



Tavanul clădirii gării, singurul rămas neafectat de trecerea vremii, nepăsare și vandalism
Tavanul clădirii gării, singurul rămas neafectat de trecerea vremii, nepăsare și vandalism
O bârnă de lemn care poate cădea în orice moment
O bârnă de lemn care poate cădea în orice moment
Personalul CFR a pus bârne de lemn pentru a susține acoperișul care stă să cadă
Personalul CFR a pus bârne de lemn pentru a susține acoperișul care stă să cadă
Mesaje de avertizare în zona critică
Mesaje de avertizare în zona critică
Mesaje de avertizare în zona critică
Mesaje de avertizare în zona critică
Mesaje de avertizare în zona critică
Mesaje de avertizare în zona critică
Mesaje de avertizare în zona critică
Mesaje de avertizare în zona critică
În Gara Ițcani mai este deschisă o singură casă de bilete
În Gara Ițcani mai este deschisă o singură casă de bilete
Călători coborâți în Gara Ițcani
Călători coborâți în Gara Ițcani
Geamuri sparte la intrarea în gară
Geamuri sparte la intrarea în gară