Îngrijorător

Gara Ițcani, abandonată de proprietari



Viitorul Gării Ițcani nu sună deloc îmbucurător
Viitorul Gării Ițcani nu sună deloc îmbucurător

Acum mai bine de o săptămână, în numărul de pe 1 martie, am scris un material despre starea jalnică în care a ajuns Gara Ițcani, una dintre porțile de intrare ale orașului. Veche de 141 de ani, clădirea gării în jurul căreia a trăit veacuri la rând un întreg cartier a ajuns raiul câinilor vagabonzi, un loc mizer în care noaptea ți-e frică să mergi de unul singur. Am încercat să aflu și punctul de vedere al proprietarilor clădirii, cei de la CFR. Răspunsurile la întrebări le-am primit abia ieri, deși întrebările au fost trimise la București încă de pe 26 februarie.
Este și o scuză în răspuns, anume că e-mailul de răspuns trimis săptămâna trecută nu a ajuns la destinatar, adică pe adresa ziarului Monitorul de Suceava. Să zicem că o fi așa.
Întrebările și răspunsurile la distanță par desprinse dintr-un dialog al surzilor. Singurele concluzii pe care le-am putut trage sunt că în ultimii zece ani activitatea s-a restrâns de cinci ori, asta dacă e să mă iau după numărul angajaților acestei gări în cursul anului 2000 și în prezent. Bunăoară, la întrebarea cine răspunde pentru distrugerile din gară, respectiv geamuri sparte, tencuială care cade, acoperișul peronului în „pioneze”, purtătorul de cuvânt al CFR, Oana Brânzan, trimite un răspuns care nu necesită nici un alt comentariu: „Regionala CF Iași desfășoară lucrări de întreținere și reparații curente, funcție de bugetul alocat”. Cât despre toaleta reabilitată și care stă închisă, răspunsul este la fel de sugestiv: „Urmează să fie redeschisă”. Când? În 2050?
Cu așa explicații, laconice și pe lângă subiect, e clar că viitorul Gării Ițcani nu sună deloc îmbucurător. Probabil că reprezentanții CFR se vor mulțumi să ignore problemele, în timp ce o clădire din patrimoniul monumentelor istorice se va degrada poate iremediabil și ireversibil.
Iată dialogul complet cu reprezentanții CFR:
„1. Cum a ajuns această gară într-o stare avansată de degradare (tencuiala care cade, geamuri sparte, copertina peronului care stă să cadă etc.)?
În ultimii ani, principala sursă de venit a CNCF CFR SA pentru lucrări de reparații capitale, reparații curente și lucrări de întreținere a reprezentat-o taxa de utilizare a infrastructurii (TUI). Din acest motiv, din fonduri proprii CFR SA a reușit să continue doar lucrări și proiecte demarate în anii anteriori.
2. Cine răspunde pentru distrugerile sistematice ale clădirii?
Regionala CF Iași desfășoară lucrări de întreținere și reparații curente, funcție de bugetul alocat.
3. De ce a fost închisă toaleta gării?
Toaleta gării a fost modernizată anul trecut și urmează să fie redeschisă.
4. Când s-au făcut ultimele reparații generale la clădire?
Reparații capitale la clădirea stației s-au executat între anii 1974-1975.
5. Sunt programate alte intervenții la clădire? Dacă da, când anume și ce sume sunt prevăzute pentru renovări și de unde provin fondurile.
Regionala CF Iași va desfășura, anul acesta, lucrări de întreținere.
6. Se are în vedere închiderea definitivă a acestei stații sau restrângerea și mai drastică a activității?
Nu se are în vedere închiderea definitivă a acestei stații feroviare. Activitatea de exploatare s-a restrâns la sfârșitul anului trecut deoarece activitatea de formare a trenurilor s-a mutat în stația CF Suceava.
7. Câți angajați avea Stația CF Suceava Nord în anul 2000 și câți mai lucrează în prezent?
În anul 2000, în stația CF Suceava Nord își desfășurau activitatea 60 de angajați în timpul zilei și 15 angajați în tura de noapte. În prezent, zece angajați își desfășoară activitatea în timpul zilei și cinci în tura de noapte”.