– Prin modernizarea cu termopane, gresie și faianță, clădirea nu va mai avea valoare istorică
– Și calitatea materialelor folosite pentru renovare este îndoielnică
– Dan Fărtăiș, expert în domeniul restaurării, speră că cei care au încălcat proiectul inițial vor fi trași la răspundere
Lucrările de consolidare și modernizare a Gării Burdujeni, începute încă din anul 1999, au dus la pierderea valorii de monument a clădirii ce adăpostește stația CFR Suceava. Dan Fărtăiș, expert în domeniul restaurării, cel care este împuternicit de Ministerul Culturii să supravegheze dacă lucrările respectă valoarea de monument a clădirii, este de părere că din cauza elementelor moderne care se „adaugă” la arhitectura monumentului istoric „clădirea va ajunge un hibrid care nu va mai avea valoare istorică”. Fărtăiș este nemulțumit de faptul că firmele ce au lucrat de-a lungul timpului la consolidarea clădirii au efectuat placarea cu gresie și faianță a pereților, ceea ce a dus la pierderea valorii de monument. „Nu este normal ca o clădire-monument istoric să fie modernizată cu termopan și dale din plastic. Sperăm ca măcar la nivelul inferior al clădirii și la ușile de acces să se monteze tîmplărie din lemn”, a precizat Fărtăiș.
O altă nemulțumire a restauratorilor este legată de faptul că s-au desfăcut scările vechi și s-au montat unele noi, placate cu gresie și faianță. „S-au desfăcut scările vechi, din piatră, și au fost înlocuite cu scări din gresie și faianță, astfel fiind șterse „urmele” vechimii gării”, a subliniat Fărtăiș. Dacă la începutul lucrărilor firmele care efectuau reparațiile trebuiau să convoace comisii în care mai mulți specialiști din domeniul restaurării să analizeze felul în care se desfășoară lucrările, în ultimii ani aceștia nu au mai fost convocați, iar din cauza fondurilor bănești insuficiente au fost achiziționate doar materiale de „duzină”. Fărtăiș și-a exprimat speranța că cei care au încălcat proiectul inițial vor fi trași la răspundere, deoarece valoarea de monument istoric a clădirii ce adăpostește stația CFR Burdujeni a fost mult diminuată.
– Lucrările de modernizare a Gării Burdujeni ar putea fi încheiate în anul 2006
Operațiunile de refacere a stației CFR Burdujeni au început în anul 1999 și au fost efectuate de-a lungul timpului de nu mai puțin de șapte firme, unele dintre acestea lucrînd în paralel la consolidarea gării. „Inițial am dorit să efectuăm consolidarea stîlpilor și grinzilor fisurate din interiorul gării, însă am ajuns la concluzia că gara are nevoie de lucrări ample de modernizare din toate punctele de vedere”, ne-a declarat șeful diviziei tehnice din cadrul CFR Infrastructură Iași, Eduard Spiță.
În altă ordine de idei, fondurile din finanțări externe care au fost atribuite pentru modernizarea Gării Burdujeni în anul 2004 au început a fi virate firmei executante abia din luna iulie a anului 2005, în aceste condiții lucrările neîncadrîndu-se în graficul stabilit inițial de către beneficiarul și executantul lucrării.
În anul 2004, în urma alocării unor fonduri externe, s-a organizat o licitație pentru a se stabili firma care va realiza lucrările de modernizare a clădirii de călători de la Gara Burdujeni. Ca urmare a licitației, care s-a desfășurat la sediul Bursei Române de Mărfuri București, SC MUHA SRL a cîștigat dreptul de a efectua lucrările de modernizare. În aceste condiții, lucrările au început în anul 2004, după organizarea licitației, mai precis în luna octombrie. Eduard Spiță ne-a declarat că termenul de execuție a lucrării a fost stabilit pentru finele anului 2006. Singura condiție pentru ca termenul de execuție să fie respectat este ca fondurile din finanțarea externă să fie livrate la timp.
Pe de altă parte, CFR datorează firmei executante contravaloarea TVA-ului pentru lucrările realizate, în condițiile în care creditul extern acoperă doar la valoarea lucrărilor fără suportarea TVA-ului. Cu toate acestea și directorul SC Muha SRL, Doru Muha, s-a declarat optimist în ceea ce privește termenul de execuție, deși a admis că lipsa banilor ar putea duce la prelungirea lui.
