Moment istoric

Gara Burdujeni, redeschisă fără ministrul Berceanu



Gara Burdujeni, redeschisă fără ministrul Berceanu
Gara Burdujeni, redeschisă fără ministrul Berceanu

– După aproape 7 ani de lucrări, Gara Burdujeni a fost redată, în sfârșit, în exploatare
– Anunțata sosire a ministrului Transporturilor nu s-a mai petrecut, la fel ca și acum două săptămâni, când redeschiderea gării a fost amânată tocmai pentru că Berceanu nu a putut ajunge la Suceava
În sfârșit. După aproape 7 ani de lucrări, Gara Burdujeni a fost redată în exploatare. Momentul redeschiderii a avut loc ieri la prânz, în absența ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, care a preferat să meargă la București, unde a recepționat primul tren de metrou Movia, dintr-un lot de 20 de bucăți care urmează să ajungă în România lunile următoare. Panglica reinaugurării a fost tăiată de primarul Ion Lungu, subprefectul Alexandru Băișanu și un secretar de stat din Ministerul Transporturilor, Constantin Dascălu. Lucrările de refacere a Gării Burdujeni au adus un aer occidental clădirii, unde elementele arhitectonice de acum 100 de ani se îmbină cu cele de tehnică modernă. Printre candelabre, cei care vor pătrunde în holurile Gării din Burdujeni pot vedea mersul trenurilor pe două tabele cu afișaj electronic. Tot două tabele de afișaj electronic pentru informarea călătorilor au fost amplasate și pe peron, sub copertina pe care este gravată denumirea gării. Ca noutate, la intrarea în holul principal al gării au fost montate două sisteme electronice pentru a permite călătorilor să se informeze cu privire la rute, legături, ore de plecare și sosire a trenurilor precum și despre prețurile biletelor. Sistemul va putea fi folosit și de străini, informările făcându-se atât în română cât și în engleză. De asemenea, securitatea în Gara Burdujeni va fi asigurată și cu ajutorul camerelor video. Până acum au fost instalate 5 astfel de camere, 4 pentru holuri și una pentru peron, conectate la un calculator central de unde un dispecer poate urmări permanent tot ceea ce se petrece în gară. Toate modernizările aduse în Gara Burdujeni l-au determinat pe reprezentantul Ministerului Transporturilor să afirme că aceasta este „prima eurogară din România”. Constantin Dascălu a spus că acesta este doar un prim pas făcut pentru alinierea transportului feroviar românesc la standardele europene și că în perioada următoare se vor finaliza și alte gări, sume importante de bani urmând a fi alocate și pentru achiziționarea de trenuri moderne. Cea mai mare sumă de bani investită pentru lucrările de modernizare a provenit dintr-un credit de 60 de milioane de euro contractat de statul român de la o bancă de renume din lume și care mai cuprinde renovarea altor 14 gări de pe tot teritoriul țării. Din octombrie 2004, când a fost demarat programul efectiv de reabilitare, Gara Burdujeni „a înghițit” 120 de miliarde de lei vechi. Prezent la inaugurare, primarul Ion Lungu a mărturisit că și-ar dori ca Suceava să aibă în Gara Burdujeni una din principalele porți de intrare în municipiu. „Sperăm ca în curând să putem reda Gării Burdujeni strălucirea pe care a avut-o în trecut”, a spus Lungu. În afara oficialităților de la Ministerul Transporturilor și Regionala CFR Iași, la inaugurarea de ieri au fost prezenți și curioși, dar și foști angajați ai Gării Burdujeni care au avut curiozitatea să afle cum arată locul unde au muncit ani în șir.
– Gara Burdujeni are 108 ani vechime
Gara Burdujeni a fost construită într-un interval de 8 ani de meșteri zidari italieni, dar și specialiști români sau austrieci. Lucrările au început în 1890, iar inaugurarea oficială a avut loc în 1898, iar copertina peronului a fost finalizată în 1902. Gara Burdujeni este construită după modelul gării din Friebourg-Elveția, iar din cauza terenului mlăștinos s-au efectuat ample lucrări de desecare. Înainte de a demara lucrările propriu-zise, pe terenul de sub gară au fost amplasate grinzi mari de stejar, de mărimea unor copaci, realizându-se astfel un fel de pardoseală. Până în 1918 a avut un rol economic strategic, fiind așezată la granița dintre România și Imperiul Austro-Ungar, motiv pentru care a îndeplinit și rolul de sediu de vamă. Ulterior, Gara Burdujeni și-a pierdut din importanța economică și i-a rămas doar rolul feroviar.
Balul Sucevei în Gara Burdujeni
Deschis după 20 de ani, corpul central al Gării Burdujeni este considerat o adevărată bijuterie arhitectonică. Cu ocazia ceremoniei de ieri, primarul Ion Lungu a anunțat că are de gând să reînvie tradițiile de odinioară din Gara Burdujeni. El a anunțat că în seara zilei de 26 decembrie, a doua zi de Crăciun, se va organiza un mare bal, așa cum se întâmpla acum aproape 50 de ani. „Vreau ca acest bal să fie unul reprezentativ pentru municipiul Suceava, iar faptul că avem o astfel de sală în Gara Burdujeni trebuie să fie speculat la maxim. Am arvunit-o deja pe Sofia Vicoveanca pentru balul din acest an și mă gândesc să avem și muzică de fanfară, dar și altfel de muzică”, a declarat Ion Lungu. El a adăugat că pentru acest demers are tot sprijinul reprezentanților de la căile ferate, care s-au arătat încântați de ideea organizării anual a unui mare bal.


Gara Burdujeni, redeschisă fără ministrul Berceanu
Gara Burdujeni, redeschisă fără ministrul Berceanu
Gara Burdujeni, redeschisă fără ministrul Berceanu
Gara Burdujeni, redeschisă fără ministrul Berceanu


Recomandări

O nouă confruntare între primarul din Moldovița și reprezentanții Mocăniței Huțulca afectează una dintre cele mai mari atracții turistice din Bucovina

Afectarea terasamentului căii ferate înguste, prin săpături efectuate în zona căii de rulare a Mocăniței
Afectarea terasamentului căii ferate înguste, prin săpături efectuate în zona căii de rulare a Mocăniței

Blocul afectat de explozia de acum trei ani din Burdujeni, luat în stăpânire de pisici, iar proprietarii sunt pe drumuri și acum

Licitația pentru reparații și consolidarea blocului explodat în Burdujeni, reluată în aceeași zi cu explozia blocului din Rahova

Blocul de locuințe de pe strada Rarău – cartierul Burdujeni, afectat grav de o explozie cauzată de acumularea de gaz metan, pe 5 decembrie 2022
Blocul de locuințe de pe strada Rarău – cartierul Burdujeni, afectat grav de o explozie cauzată de acumularea de gaz metan, pe 5 decembrie 2022