Persoanele care se gândesc la propria moarte au tendința de a consuma mai multe dulciuri decât celelalte, potrivit mai multor studii efectuate în Europa și Statele Unite, informează Reuters.
Cercetătorii Naomi Mandel, de la Universitatea de stat Arizona (SUA), și Dirk Smeesters, de la Universitatea Erasmus din Rotterdam (Olanda), au efectuat mai multe experimente în Europa și Statele Unite în care unii participanți au fost rugați să scrie despre sentimentele lor față de propria moarte, iar alții au scris despre o procedură medicală dureroasă.
Apoi, participanții la studiu au fost rugați să aleagă produse de pe o listă de cumpărături sau să consume dulciuri. Voluntarii care au scris despre propria moarte au consumat sau au dorit să cumpere mai multe dulciuri decât ceilalți.
„Oamenii au avut tendința de a consuma mai multe tipuri de alimente, sănătoase și nesănătoase, dacă se gândeau că într-o zi vor muri”, se indică în raportul publicat în Journal of Consumer Research.
Asocierea este mai semnificativă în cazul persoanelor cu un respect față de sine scăzut.
Mandel și Smeesters au explicat fenomenul utilizând teoria „evadării din conștiința de sine”. „Când oamenilor li se aduce aminte de inevitabila moarte proprie, încep să se simtă inconfortabil în legătură cu ceea ce au făcut în viață și dacă au făcut ceva deosebit. Aceasta este starea de «conștiință de sine ridicată»”, au spus cercetătorii.
„O modalitate de a scăpa de starea inconfortabilă este de a evada, prin abuz de alimente sau prin cheltuirea unei sume mari de bani”, au explicat specialiștii.
Studiul a mai scos la iveală că plasarea unei oglinzi în fața participanților a contribuit la reducerea dorinței de a consuma alimente în exces.