Furnizorii de mărci temporale, utilizate în autentificarea documentelor în format electronic, vor fi obligați să înființeze un registru electronic de evidență care să ateste data la care au fost emise și să păstreze înregistrările pentru o perioadă de minim 10 ani.
Reglementată prin Legea 451/2004, marcarea temporală reprezintă serviciul prin care unui document electronic îi este asociată o informație care garantează că a existat în forma respectivă la un anumit moment.
Marca temporală este necesară pentru a autentifica documente și are aplicații practice în comerțul electronic, semnătura electronică, activitatea notarială electronică (care permite autentificarea și semnarea documentelor online, fără a mai fi necesară vizita la cabinetul notarial), arhivarea electronică și facturarea electronică.
„De exemplu, marcarea temporală permite verificarea momentului aplicării unei semnături electronice asupra unui document electronic, verificarea momentului exact al efectuării diferitelor tranzacții în comerțul electronic, sau atestarea existenței la un moment dat a unei opere protejate prin dreptul de autor”, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației (ANRCTI).
ANRCTI a elaborat și prezentat, luni, spre consultare publică, normele tehnice și metodologice pentru aplicarea Legii 451/2004 privind marca temporală.
Proiectul stabilește procedura de notificare a autorității de reglementare de către persoanele interesate să devină furnizori de marcă temporală, precum și procedurile de generare și verificare a mărcilor temporale, condițiile de creare și menținere a registrului electronic de evidență a furnizorilor de servicii.
Pentru a deveni furnizor de servicii de marcare temporală, orice persoană interesată are obligația de a notifica ANRCTI cu 30 de zile înainte de începerea activității.
În același timp cu notificarea, furnizorii de servicii de marcare temporală au obligația de a comunica ANRCTI informațiile referitoare la procedurile de securitate pe care le vor folosi, măsurile pe care le vor aplica pentru protecția datelor cu caracter personal, precum și orice alte informații solicitate de autoritatea de reglementare.
La începerea activității, furnizorul trebuie să ateste că deține deja calitatea de operator de date personale.
Furnizorii trebuie să dispună de mijloace financiare și de resurse materiale, tehnice și umane care să garanteze securitatea, fiabilitatea și continuitatea serviciilor furnizate și să dispună de instrumente financiare asiguratorii pentru acoperirea prejudiciilor pe care le-ar putea cauza cu prilejul desfășurării activităților legate de marcarea temporală.
Asigurarea se realizează fie prin subscrierea unei polițe de asigurare la o societate de profil, fie prin intermediul unei scrisori de garanție din partea unei instituții financiare de specialitate.
Proiectul privind aprobarea normelor tehnice și metodologice pentru aplicarea Legii 451/2004 poate fi consultat pe pagina de Internet a ANRCTI. Persoanele interesate sunt invitate să formuleze și să transmită observații și propuneri până la 7 februarie.