Funeriu: Vechiul sistem de învățământ a atins potențialul maxim, nu mai putea funcționa nereformat



Ministrul Educației, Daniel Funeriu, a susținut, joi, că raportul privind învățământul din statele Uniunii Europene arată clar că vechiul sistem de învățământ din România și-a atins potențialul maxim și nu mai putea funcționa, iar legea educației vine să reformeze educația, s-o modernizeze.
„Raportul european privind sistemul de învățământ din statele membre ale Uniunii Europene are ținte foarte clare pentru anul 2020. Sunt unele diferențe față de ceea ce este în România. Acest lucru dovedește foarte clar ceea ce eu am subliniat de foarte multe ori, și anume aceea că vechiul sistem de învățământ și-a atins maximum de potențial și nu mai putea funcționa”, a declarat ministrul Daniel Funeriu.
El a precizat că România a făcut progrese importante în ceea ce privește reducerea abandonului școlar.
„Pentru prima dată putem vorbi de scăderea abandonului școlar de la 22 %, la 16,6%, față de media europeană care este de 14%. Legea educației prevede obligativitatera clasei pregătitoare, iar aducerea copiilor mai devreme la școală, așa cum se întâmplă în majoritatea țărilor din Occident, este dovedit că scade abandonul școlar”, a mai spus ministrul Educației.
De asemenea, programele sociale reprezintă un alt factor important pentru reducerea abadonului școlar, la fel și descentralizarea.
„O mai bună organizarea la nivel local este cheia aducerii copiilor la școală. Sigur că multe rezultate ale reformei în educație se vor vedea treptat. Dar ceea ce pot spune ferm este faptul că în mandatul meu a scăzut absenteismul școlar cu 16%”, a acontinuat ministrul.
Legat de învățământul superior, ministrul a recunoscut că procentul celor care finalizează studiile la categoria de vârstă 30-34 de ani este scăzut comparativ cu Europa, respectiv de 17,61% în 2010, ținta pentru România fiind de 26,4%.
„Aici este foarte mult de lucru. Sporirea numărului de studenți este strâns legată de modul în care universitățile vor trage foloase din Legea educației. Creșterea calității, finanțarea pe bază de performanțe, organizarea instituțiilor în funcție de nevoile comunității, ar fi câteva repere pentru ca universitățile să devină atractive”, a mai spus ministrul Funeriu.
De asemenea, el a remarcat faptul că în Europa, 12% din populația adultă este implicată în sistemul de învățare pe tot parcursul vieții, în timp ce în România doar 1,6%.
„La ora actuală, un absolvent va schimba de 3-4 ori meseria. Noua lege a educației are prevederi foarte clare privind învățarea pe tot parcursul vieții. Este nevoie de schimbări majore în educație, dacă nu vrem să mai risipim inteligența. Cred că a sosit momentul să nu ne mai furăm căciula, să facem programe de studiu de calitate, să nu mai trecem lejer prin facultate, să creștem calitatea învățământului superior”, a adăugat ministrul Educației, Daniel Funeriu.
Noul raport al Comisiei Europene privind progresele înregistrate în învățământ și formare, dat publicității, marți, arată că țările UE și-au îmbunătățit sistemul de învățământ în domenii-cheie, dar au atins doar unul din cei cinci indicatori de referință stabiliți pentru 2010. De asemenea, România are încă un număr ridicat de persoane care scriu și citesc cu dificultate, procentul fiind de 40% în 2009 față de media UE de 17%.