Funeriu: În 2012, costul standard pe elev va fi un pas uriaș spre echitate



Costul standard pe elev este din 2012 un pas uriaș spre echitate, întrucât o școală dintr-o comună bogată și una dintr-o localitate săracă vor primi aceleași fonduri pentru salarii și alte cheltuieli dacă au același număr de elevi, a declarat, pentru MEDIAFAX, ministrul Educației, Daniel Funeriu.
În trecut, modul de finanțare al școlilor era orecum per post, adică, în funcție de posturi, școala primea o sumă de bani pentru salarii, iar partea de dotări revenea primăriilor.
„Altfel spus, înainte de 1 ianuarie 2010, școlile primeau pentru salarii o sumă de bani care să acopere acele costuri în funcție de numărul de profesori și primarul decidea câți bani alocă școlii pentru cheltuieli curente, pentru cretă, utilități, materiale și servicii, adică pentru cheltuieli de mentenență și investiții pentru școli. Aceasta era structura”, a spus, marți, Daniel Funeriu.
Potrivit ministrului, unii primari decideau că este mai bine însă să dea bani pentru fotbal sau pentru ca sediul primăriilor să fie de cinci stele, decât pentru școli.
„Școala era tributară bunului plac al primarilor. De exemplu, la Lerești – Argeș, primarul nu a investit niciun leu în primărie, dar toți banii i-a dat pentru școli. Alții au investit în primărie și apoi stau cu mâna întinsă la Guvern să le dea bani pentru școli”, a adăugat Funeriu.
În 2010 și 2011 au fost finanațate salariile cadrelor didactice conform costului standard per elev.
„Altfel spus, în funcție de numărul de elevi, școala primea o sumă de bani pentru salarii. Cheltuielile curente, materiale și cele pentru serviciile cu evaluarea elevilor veneau tot de la primărie printr-un sistem mai mult sau mai puțin discreționar în mâna primarului. Acesta a fost un pas important, finanțarea per elev a salariilor”, a adăugat ministrul.
Potrivit acestuia, acest sistem a fost important pentru că astfel, pe termen scurt, sunt optimizate costurile.
„S-au comasat foarte multe școli, astfel că există foarte puține școli peste drum de alta. Erau două școli cu doi directori, cu doi adjuncți, cu două secretare. Prin comasare s-au raționalizat costurile administrative care reprezentau, în foarte multe cazuri, bani aruncați pe fereastră. S-au realizat comasări administrative”, a explicat ministrul Educației.
Totodată, fiecare școală, pe termen lung, are ca obiectiv egalizarea resursei umane din sistem.
„Nu vrem să ajungem în situația în care avem în învățământul obligatoriu, școli cu profesori foarte buni și altele cu foarte slabi. Nu vrem să avem un sistem polarizat în care avem școli foarte slabe și școli foarte bune. În învățământul obligatoriu trebuie să avem mai multă echitate. Costul standard ne asigură că în timp școlile vor selecta resursa umană astfel încât ele să aibă atât profesori gradul I cât și profesori debutanți, astfel încât să se asigure o egalizare a resursei umane în sistem”, a mai spus ministrul.
Funeriu a menționat că în 2012, prin costul standard per elev sunt finanțate atât salariile, cât și cheltuielile cu întreținerea, materiale și servicii pentru evaluarea periodică internă a elevilor și cheltuieli cu formarea continuă a cadrelor didactice.
„Altfel spus, o școală care este într-o comună bogată și o școală care este într-o comună săracă vor primi aceeași sumă pentru salarii și pentru cheltuielile anunțate dacă au același număr de elevi. Înainte, într-o comună bogată, oraș bogat, primarul cumpăra tablă electronică și mijloace moderne, iar în altele primarul nu plătea nici măcar încălzirea. Acest lucru nu va mai fi posibil de acum înainte pentru că va exista echitate în sistem. Sumele sunt aceleași indiferent de comuna în care se află școala. Este un pas uriaș. Desigur, primăriile, dacă au resurse pot, peste aceste resurse care vin direct din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, finanța suplimentar școlile. Aceste sume asigură standardul. Este un pas uriaș spre echitate. Primarul nu va mai avea scuze să nu plătească încălzirea la școală să nu realizeze aceste servicii minime pentru copii”, a mai spus Funeriu..
Costul standar pe elev, coeficient 1 este de 2.235 lei pentru salarii și 264 pentru celelalte cheltuieli. România a fost împărțită în multe zone în funcție de temperatură, astfel încât la cele unde este mai frig, coeficientul este de 300 de lei cost standard pentru cheltuieli, a adăugat ministrul Educației.
„Costul fiind standard, dacă un director este bun gospodar și are grijă ca la chiuvete să nu curgă apa continuu, face economii și reduce risipa poate cumpăra instrumente de învățare de mai bună calitate. Poate să schimbe băncile, să facă investiții în folosul elevilor pentru că banii vor fi aceiași. Gospodarii buni știu când să deschidă și când să închidă caloriferele să facă mici reparații și banii economisiți să îi folosescă în interesul elevilor”, a adăugat Funeriu.
El a spus că de la începutul anului școlar 2011 – 2012, peste 92% dintre copiii României învață în școli autorizate sanitar, adică în condiții bune. În prezent, în România sunt peste 6.200 de școli cu personalitate juridică de la peste 8.500 de școli în urmă cu doi ani.
„Un lucru esențial introdus din 2012 este acela că MECTS va monitoriza numărul de elevi reali și va finanța în funcție de prezența elevilor la clasă. De exemplu, dacă vom înscrie la școală la seral, un număr de elevi care nu corespunde celui pe care îl găsim la controalele efectuate, atunci școala poate pierde din finanțare. Finanțarea va fi modificată dacă numărul de elevi este mai mic sau mai mare decât cel anunțat la începutul anului. Finanțarea urmează elevul. Acestă măsură va duce la scăderea abandonului școlar. Directorul va ști că va primi bani mai puțini dacă copiii nu vin la școală. Va fi o implicare mult mai puternică a școlii în societate. Vor câștiga școlile care vor face acest efort și anume să țină elevii la cursuri”, a conchis ministrul Funeriu.