Funcționarii din administrația locală și cetățenii vor fi chestionați în legătură cu corupția, printr-un procedeu ca la recensământ, iar rezultatele vor fi disponibile în februarie, studiul fiind realizat în cadrul unui proiect în valoare de peste două milioane de lei.
Rezultatele chestionarului vor fi folosite la elaborarea unor ghiduri de bune practici și a Cartei fenomenului de corupție în administrația publică locală, a declarat, joi, Ionuț Vasilica, managerul proiectului „Studiul diagnostic privind fenomenul de corupție în administrația publică locală”.
Proiectul este implementat de Ministerul Administrației și Internelor (MAI) și Direcția Generală Anticorupție (DGA), iar valoarea totală a studiului este de 2.076.906 de lei, a precizat Ionuț Vasilica.
El a precizat că 85 la sută din valoarea totală a proiectului este suportată din fonduri de la Uniunea Europeană, iar restul de 15 la sută este de la bugetul MAI.
„Toți auzim că nivelul corupției este mare, este uriaș, dar nimeni nu l-a măsurat până acum”, a mai spus Vasilica.
Potrivit lui Ionuț Vasilica, bugetul proiectului urmează să acopere costurile de imprimare a chestionarelor, culegerea informațiilor, analiza acestora, apoi elaborarea și publicarea a câte 1.000 de exemplare din cele două ghiduri, unul pentru cetățeni și celălalt pentru funcționarii publici.
De asemenea, bugetul va trebui să suporte publicarea a 1.000 de exemplare din „Carta fenomenului de corupție în administrația publică locală”.
Vasilica a explicat că operatorii unei firme care se ocupă de sondaje vor merge în teritoriu și vor chestiona atât cetățenii, cât și funcționarii din administrația publică locală în legătură cu fenomenul corupției, procedeul fiind „ca la recensământ”.
„Rezultatele celor două chestionare se vor pune la un loc și vor fi discutate în cadrul a 20 de întâlniri în țară la care vor participa reprezentanții instituțiilor deconcentrate și ai primăriilor. După cele 20 de întâlniri vom avea Ghidurile de bune practici și Carta fenomenului de corupție din administrația publică locală. Până acum toate sondajele de opinie care s-au făcut aveau în vedere populația, erau unidirecționale. Acum, sondajul este bidirecțional, are o dublă abordare”, a adăugat managerul de proiect Ionuț Vasilica.
Marja de eroare a celor două chestionare va fi de maximum trei la sută.
Eduard Radu, directorul general adjunct al Direcției Generale Anticorupție, a declarat că prin elaborarea ghidurilor se urmărește instruirea funcționarilor publici.
„Prin acest ghid, prin această Cartă ce se dorește? Se dorește o informare, o instruire a funcționarului să nu primească, să știe să facă diferența între un gest amical al unui cetățean și o faptă de corupție”, a spus Eduard Radu.
El a precizat că DGA, împreună cu Parchetul General și Direcția Națională Anticorupție, dorește să transforme linia anticorupție TelVerde într-un Call Center.
„În noua strategie anticorupție a Ministerului Administrației și Internelor am propus, împreună cu ceilalți parteneri, Parchetul General, Direcția Națională Anticorupție, să extindem acest TelVerde, să îl facem un Call Center care se adresează tuturor cetățenilor, unde pot sesiza fapte de corupție atât din Ministerul Administrației și Internelor cât și din administrația publică locală sau alte fapte de corupție. Proiectul va urma calea legală, va ajunge în Parlament și în funcție de asta va lua ființă” a mai spus Eduard Radu.