Funcția de inspector guvernamental va fi scoasă din categoria înalților funcționari publici, iar cei care ocupă aceste funcții vor fi transferați într-un corp de rezervă, din care ar putea fi trecuți și în funcții de execuție, potrivit propunerilor de modificare a Statutului funcționarilor publici.
Ministerul Administrației și Internelor a supus, joi, dezbaterii publice proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici.
Potrivit proiectului de act normativ, după intrarea în vigoare a modificărilor la Statutul funcționarilor publici va fi abrogat articolul 12 litera f, care prevede că în categoria înalților funcționari publici intră și inspectorii guvernamentali.
Angajații care ocupă funcții de inspector guvernamental vor fi transferați într-un corp de rezervă gestionat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici, format din persoanele care au fost eliberate din funcția publică din motive neimputabile lor.
Proiectul de lege prevede că funcționarii publici din corpul de rezervă care au ocupat anterior funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici sau de conducere pot fi redistribuiți pe funcții publice de conducere de același nivel sau de nivel inferior vacante ori pe funcții publice de execuție vacante.
Redistribuirea pe funcții publice de execuție vacante sau temporar vacante a funcționarilor publici din corpul de rezervă va fi făcută de Agenția Națională a Funcționarilor Publici. În cazul în care există mai mulți funcționari publici care îndeplinesc condițiile specifice pentru ocuparea funcției publice respective, ANFP va organiza, în colaborare cu autoritatea sau instituția publică în cadrul căreia se află funcția publică, o testare profesională pentru selectarea funcționarului public care urmează să fie redistribuit, se arată în proiectul de lege.
Funcționarii publici nu pot face parte din structurile de conducere ale partidelor sau formațiunilor politice.
Totodată, potrivit proiectului, funcționarii publici pot fi aleși sau numiți într-o funcție de demnitate publică numai după încetarea, în condițiile legii, a raporturilor de serviciu.
Proiectul reglementează descentralizarea către autoritățile și instituțiile publice a unor competențe care revin Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. Printre acestea se numără elaborarea și aprobarea planului de ocupare a funcțiilor publice, organizarea și desfășurarea concursurilor de recrutare pentru anumite categorii de funcții publice, avizarea organizării acestor concursuri, reducerea numărului de avize și simplificarea procedurilor administrative.
În ceea ce privește condițiile necesare ocupării funcțiilor publice, este propusă reducerea condițiilor de vechime minimă pentru ocuparea funcțiilor de execuție. Spre exemplu, pentru ocuparea unei funcții publice de clasa I se propune o vechime minimă de un an.
Prin modificările aduse Statutului funcționarilor publici au fost instituite unele măsuri care să protejeze interesele autorității sau instituției publice, dar și ale funcționarului public, care trebuie să răspundă penal pentru infracțiunile comise în timpul serviciului sau în legătură cu atribuțiile funcției publice pe care o ocupă.
În expunerea de motive a proiectului se arată că funcționarul public trimis în judecată trebuie suspendat din funcție de către superiorul său, iar în cazul începerii urmăririi penale, acesta poate fi mutat în cadrul altui compartiment sau altei structuri, fără personalitate juridică, a autorității ori instituției publice, numai dacă se constată că funcționarul în cauză poate influența cercetarea. În cazul în care instanța dispune achitarea sau încetarea procesului, funcționarul își va relua activitatea în funcția publică deținută anterior și îi vor fi achitate drepturile salariale aferente perioadei de suspendare.
Metodologia de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici va fi aprobată în 90 de zile de la data intrării în vigoare a acestei legi, la propunerea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, prin hotărâre a Guvernului. Totodată, standardele ocupaționale în sistemul funcției publice vor trebui aprobate la un an de la data intrării în vigoare a actului normativ.