Să vezi și să nu crezi!

FUCK B.O.R.!



Ar trebui cerute scuze pentru impardonabilul titlu de mai sus (B.O.R. însemnând Biserica Ortodoxă Română), dar nu fac decât să reproduc titulatura unui „tablou” dintr-o expoziție publică. Junele artist se numește Tara și revine la Iași spre a expune picto-colajele sale ce prezintă „o stare de fapt oribilă pe ansamblu”. E dreptul lui. O posibilă definiție spune că „arta este ceva intim, care devine public”; dacă asta-i viziunea lui Tara asupra lumii în care viețuiește, să concedem că „schizofrenia realității” (citat din caietul expoziției) poate constitui și o provocare rodnică în plan artistic. Deocamdată, rețeta utilizată de expozant este teribil de simplă: se ia un simbol consacrat, fie el personaj istoric, urbe, țară, sfânt, idee, mit, și se prăvale cu cracii în sus ( încerc să adaptez limbajul la cel al expoziției) în registrul bășcălios-balcanic, prin apelarea la „ estetica ororii”. În sprijinul demersului, critica de finețe, deschidere și curaj aduce cazul italianului Maurizio Cattelan, autorul „instalației” ce-l înfățișează pe Papa Paul doborât de un meteorit. Tema a reluat-o nu de mult plasticianul clujean Ciprian Mureșan, care l-a înlocuit pe Papă cu… Teoctist. Sugestiva „instalație” cu pricina, Cattalan a vândut-o, în 2003, cu 3 milioane de dolari. Mureșan, din câte știu, încă mai așteaptă oferte. Pilduitoarea conduită artistică a lui Cattalan („prefer să fiu atacat decât ignorat”) se întemeiază pe provocare cu orice chip. Într-o bună dimineață, milanezii au descoperit, cu oroare, trei copii spânzurați de crengile unui castan. Panica s-a risipit abia după ce s-a constatat că nu era vorba decât de o operă plastică marca Maurizio Cattalan. Același neliniștit artist, cu prilejul unui vernisaj, a îngropat până la jumătate un yogin, preschimbându-l în exponat, ș.a.m.d. Autohtonului Tara, provocarea i se pare prea puțin, motiv pentru care încearcă să șocheze violent și definitiv. Îngrijorat că mesajele puse-n cadră n-ar fi destul de limpezi, introduce texte. De pildă, grafica înfățișând doi porci are titlul mare, cu aldine „POLITICIAN=PORK”. Numele țării noastre, România, este cufundat într-o mizerie maronie de rahat (Dinescu i-ar spune altfel). Iașul este văzut ca imperiul șobolănimii și bețivănelii generalizate, pretutindeni, pe etichetele sticlelor scrie VOTCĂ – ceea ce ar putea sugera o incompletă documentare în patria băutorilor de vin. Pe Ștefan cel Mare îl vedem în timpul unei partide de „sex medieval”… Totul este coborât în penibil și derizoriu, într-o bășcălie groasă, golănească, de neam prost. Caietul program (unde se publică același articol în două variante – probabil, tot o provocare) îl creditează pe Tara cu capacitatea de „a iubi și a urî în aceeași măsură”. N-am putut desluși, pe simeză, decît dragostea… pentru ură și cu greu am putut bănui pasul de la simplă provocare către artistic și artă. Are însă cine s-o facă în critica de specialitate. N-aș zice, Doamne păzește, că astfel de expoziții sunt imposibile, inutile, demne de interzis. Au rostul și locul lor. Regret doar că oaspetele Iașului, venit de la Sibiu, capitală culturală europeană, n-a avut aici a observa decât „bădărănismul îmbinat cu un naționalism prăfuit încă de cum am ajuns în gară.” De fapt (și-n toate) Tara se cuvine sincer compătimit.