FSLI salută decizia instanței supreme care a admis recursul în interesul legii privind aplicarea Legii 221/2008 referitoare la creșterile salariale în Educație și susține că instanțele vor fi astfel obligate să dea dreptate cadrelor didactice pentru diferențele salariale cuvenite.
„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ salută decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție prin care a admis recursurile în interesul legii formulate de Colegiul de Conducere al Curții de Apel Galați și de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. Prin urmare, pentru dosarele care mai sunt pe rol pentru dobândirea drepturilor potrivit Legii 221/2008, instanțele sunt obligate să dea aceeași soluție, respectiv aplicarea prevederilor acestei legi în perioada 1 octombrie 2008-31 decembrie 2009”, se arată într-un comunicat de marți al FSLI.
Federația susține că potrivit datelor deținute, aproximativ 10.000 de membri FSLI așteaptă soluționarea dosarelor privind Legea 221/2008.
Ținând cont și de această decizie a ÎCCJ, FSLI consideră că angajații din învățământ care au câștigat în instanță majorarea salariilor cu 33,4% pentru perioada octombrie 2008-decembrie 2009, ar trebui să fie reîncadrați pe posturi, începând cu data de 1 ianuarie 2010, conform Legii 221/2008 și Legii 330/2009.
În acest context, FSLI cere demisia tuturor celor din conducerea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului care au semnat diferite note sau circulare trimise către inspectoratele școlare și unitățile de învățământ, prin care s-a blocat aplicarea acestei legi.
„Decizia ÎCCJ este un prim semn că dreptatea trebuia făcută în cazul cadrelor didactice și demonstrează, încă o dată, lipsa de profesionalism a Guvernului care a încercat să blocheze aplicarea unei legi de o importanță deosebită pentru personalul didactic. Sper că este o lecție pentru acești guvernanți iresponsabili care fac în acest moment demersuri pentru plafonarea salariilor în învățământ, respectiv diminuarea celor din Botoșani și Suceava”, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI, citat în comunicat.
ICCJ a admis recursul în interesul legii formulat de procurorul general privind aplicarea Legii 221/2008 referitoare la creșterile salariale în Educație, cadrele didactice având astfel dreptul la plata diferențelor dintre drepturile salariale cuvenite potrivit OG 15/2008, aprobată prin legea 221.
Înalta Curte de Casație și Justiție a admis recursurile în interesul legii formulate de Colegiul de Conducere al Curții de Apel Galați și de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
„Ca efect al deciziilor Curții Constituționale prin care au fost declarate neconstituționale Ordonanțele de Urgență ale Guvernului nr.136/2008, nr.151/2008 și nr.1/2009, dispozițiile Ordonanței Guvernului nr.15/2008, astfel cum a fost aprobată și modificată prin Legea nr.221/2008, constituie temei legal pentru diferența dintre drepturile salariale cuvenite funcțiilor didactice potrivit acestui act normativ și drepturile salariale efectiv încasate, cu începere de la 1 octombrie 2008 și până la data de 31 decembrie 2009”, potrivit deciziei luate luni.
Decizia este obligatorie, potrivit art.3307 alin.4 din Codul de procedură civilă.
Ministrul Educației, Daniel Funeriu, a declarat, luni, că prin legea privind salarizarea cadrelor didactice, pentru care Guvernul își va asuma răspunderea în Parlament, salariile vor fi identice cu cele puse în plată în primele luni ale acestui an.
El a mai spus că sentințele judecătorești „sunt neunitare” la nivelul României, precizând că acest lucru l-a spus procurorul general, care a formulat un recurs în interesul legii.
„După ce vom avea răspunsul de la ICCJ la recursul procurorului general, vom discuta eșalonarea, deoarece recursul va da o unificare, va da un răspuns indicat sentințelor pentru toată lumea. Apoi vom vedea cum va fi făcută eșalonarea, în funcție de modul în care va fi unificarea. Când venim cu o lege, nu va mai fi posibil să existe interpretări, așa cum au fost în trecut”, a mai spus Daniel Funeriu.
Ministrul a mai spus că, după ce va exista decizia ICCJ, se va putea vorbi despre „unificare”.
„După ce avem decizia ICCJ, atunci vom putea discuta modul cum unificăm pentru perioada trecută, pentru toată perioada trecută, unde avem cadre didactice care au pierdut, altele care au câștigat din octombrie 2008 până în decembrie 2009 și cazuri doar până în martie 2009”, a explicat Daniel Funeriu.
Ministrul Educației a precizat că, în cazul persoanelor care vor da în judecată după ce va exista decizia ICCJ, instanțele se vor raporta la această decizie a ICCJ.
„Opinia procurorul general este că ar trebui să se meargă pe Legea 221 până la data de 31 decembrie 2009, opinia care se desprinde ca opinie majoritară a instanțelor. Când va exista decizia ICCJ vor începe discuțiile pentru unificare pe trecut, pentru că oricine va da în judecată după acea decizie, pentru o anumită perioadă, va trebui să se raporteze la decizia Înaltei Curți. După decizia ICCJ, pot exista noi procese. Decizia ICCJ este valabilă pentru noile procese de acum înainte”, a explicat Funeriu.
El a mai spus că suma anuală care ar rezulta dacă s-ar aplica Legea 221 ar fi de două miliarde de lei anual, adică de 500 de milioane de euro anual.
Coaliția a decis, în ședința de luni, să mandateze Guvernul să își angajeze răspunderea în Parlament pentru proiectul legii care limitează creșterile salariale pentru profesori.
Guvernul anunța, săptămâna trecută, că va promova în Parlament, posibil prin angajarea răspunderii, un proiect de act normativ care să plafoneze majorarea salariilor pentru profesori, considerând că economia nu poate suporta la acest moment o creștere salarială de 50%.
Președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Simion Hancescu, declara, vineri, pentru MEDIAFAX că este catastrofal ce face Guvernul prin anularea plății sumelor câștigate în instanță, subliniind că respectarea deciziilor judecătorești nu ar fi destabilizat economia.
FSLI preciza că sunt 7.000 de hotărâri judecătorești irevocabile pentru reîncadrare potrivit Legii 221/2008 și peste 50.000 de procese pe rol, iar nerecunoașterea acestor reîncadrări pe posturi și a majorărilor salariale obținute prin hotărâri irevocabile reprezintă o nerespectare a rolului pe care îl are un cadru didactic în educație.
Procurorul general Laura Codruța Kovesi a sesizat ICCJ cu recurs în interesul legii după ce s-a constatat că în practica judiciară nu există un punct de vedere unitar privind aplicarea Legii 221/2008 care se referă la creșterile salariale pentru personalul din învățământ.
În practica judiciară s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar cu privire la „aplicarea dispozițiilor Legii nr.221/2008 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.15/2008 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învățământ, referitor la pretențiile formulate de această categorie de personal, având ca obiect plata diferențelor dintre drepturile salariale încasate și cele cuvenite în baza acestui act normativ, începând cu data de 1 octombrie 2008, actualizate în funcție de coeficientul de inflație până la data efectivă a plății”, se arată în preambulul acțiunii procurorului general.
Verificarea practicii judiciare la nivelul întregii țări a fost făcută în urma sesizării formulate de Colegiul de Conducere al Curții de Apel Galați nr. 3225/25A din 13 mai 2010, transmisă prin adresa nr.47/SU/2010 din 19 mai 2010 a Înaltei Curți de Casație și Justiție – Secțiile Unite.
Astfel, s-a constatat că practica judiciară este neunitară atât sub aspectul temeiniciei acțiunilor formulate de reclamanți vizând acordarea diferențelor dintre drepturile salariale cuvenite în baza Legii nr. 221/2008, începând cu data de 1 octombrie 2008 și drepturile salariale efectiv încasate, cât și sub aspectul perioadei pentru care au fost recunoscute aceste drepturi
Diversitatea deciziilor juridice luate a fost determinată de o apreciere diferită asupra efectelor în timp ale deciziilor pronunțate de Curtea Constituțională referitor la actele normative care au vizat creșterea salariilor pentru personalul din învățământ.
Într-o opinie majoritară, instanțele au apreciat că pretențiile reclamanților sunt întemeiate, iar pârâții au fost obligați la plata diferențelor dintre drepturile salariale cuvenite potrivit OG 15/2008 astfel cum a fost aprobată cu modificări prin Legea 221/2008 și drepturile salariale efectiv încasate, cu începere de la 1 octombrie 2008 și până la data de 31 decembrie 2009.
Alte instanțe au admis acțiunile reclamaților și au dispus obligarea pârâților la plata diferențelor dintre drepturile salariale încasate și cele cuvenite în baza OG15/2008 astfel cum a fost aprobată și modificată prin Legea 221/2008 dar numai pentru perioada 1 octombrie 2008 – 31 martie 2009. Motivarea a fost că dispozițiile OUG 31/2009 și, respectiv, cele ale OUG 41/2009 care stabilesc o valoare redusă a coeficientului de multiplicare nu au fost declarate neconstituționale, ele producându-și efecte din momentul publicării în Monitorul Oficial și până în momentul în care au fost abrogate.
Într-o altă opinie s-a apreciat că pretențiile astfel formulate nu sunt întemeiate.
Într-o altă orientare jurisprudențială, pretențiile reclamanților au fost respinse pentru perioada 1 octombrie 2008-2 decembrie 2008 și admise pentru perioadele ulterioare. În argumentarea acestor hotărâri, s-a reținut că OUG 136/2008 a fost declarată neconstituțională în integralitatea ei prin decizia 1121 din 12 noiembrie 2008 a Curții Constituționale.
Procurorul general a arătat, în document, că apreciază ca fiind în litera și spiritul legii opinia majoritară, în sensul că pretențiile reclamanților sunt întemeiate, iar pârâții să fie obligați la plata diferențelor dintre drepturile salariale cuvenite potrivit OG 15/2008 astfel cum a fost aprobată cu modificări prin Legea 221/2008 și drepturile salariale efectiv încasate, cu începere de la 1 octombrie 2008 și până la data de 31 decembrie 2009.