Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) precizează vineri, într-un comunicat de presă, că informațiile privind asigurarea unor avantaje patrimoniale Federației de către ministrul Liviu Pop sunt „dezinformări crase”, apărute în prima zi de campanie electorală.
FSLI precizează că prin Ordinul comun nr. 4576/230/2445/2011, emis în timpul mandatului de ministru al educației, cercetării, tineretului și sportului al lui Daniel Funeriu, se interzicea reținerea, pe statul de plată a salariilor, a cotizației de sindicat, dar și a ratelor la CAR și bănci, ceea ce a determinat zeci de mii de salariați din sistemul învățământului preuniversitar să se deplaseze lunar, uneori pe distanțe foarte mari (în condițiile în care în mediul rural și nici în localitățile mici nu există unități bancare), pentru a-și achita ratele lunare la bănci și CAR.
„De aceea, măsura dispusă de ministrul interimar al educației Liviu Marian Pop – de a se reține pe statul de plată a salariilor cotizația de sindicat, ratele la CAR și bănci – a fost, în primul rând, o măsură reparatorie pentru cea mai mare parte a salariaților din învățământ care au rate lunare atât la CAR, cât și la bănci și care astfel au fost «scutiți» de deplasările inutile lunare – în orașele reședință de județ – pentru achitarea acestora”, se arată în comunicat.
Referitor la „avantajele patrimoniale” asigurate federației, sindicaliștii spun că este vorba despre o „dezinformare crasă”.
„Suntem în mijlocul unei dezinformări crase, apărută în prima zi de campanie electorală, deoarece, cotizația de sindicat se plătește de către fiecare salariat sindicatului din care face parte și este în cuantum de maximum unu la sută din salariu. Cea mai mare parte a cotizației încasate de către sindicatele afiliate se reîntoarce la membrii de sindicat, sub formă de ajutoare pe care sindicatele le acordă, în diferite situații – ajutoare în caz de îmbolnăviri, ajutoare în caz de deces, ajutoare în cazul unor evenimente familiale etc. Cotizația pe care sindicatele afiliate – și nu salariații membrii de sindicat – o virează federației noastre reprezintă, în medie șase la sută din cotizația de sindicat, un procent nesemnificativ, sub acest aspect!”, se mai arată în comunicat.
Reprezentanții FSLI spun că trebuie avut în vedere faptul că ministrul Funeriu a adoptat această măsură supărat fiind că sindicatele din învățământ obținuseră pentru salariați plata unor diferențe de drepturi salariale în cuantum de peste șase miliarde de lei, bani pe care salariații din învățământul preuniversitar trebuie să îi primească de la statul român.
„Mai mult, măsură dispusă de ministrul Funeriu a reprezentat o intervenție «brutală» a politicului în relația salariat-angajator, deoarece salariații membri de sindicat își manifestaseră, în scris, acordul ca unitatea de învățământ să rețină cotizația pe statul de plată a salariilor. Nu trebuie uitat nici faptul că, măsura dispusă de ministrul Liviu Marian Pop a însemnat o intrare în normalitate, atât sub aspectul relației de muncă dintre salariat și angajator, cât și în sensul eliminării discriminării care se crease între sindicatele din învățământul preuniversitar și cele din învățământul superior, dar și celelalte sindicate din sectoarele bugetare cărora cotizația de sindicat li se reține pe statul de plată a salariilor. Mai mult, există și alte state europene – Franța, Italia – în care reținerea cotizației de sindicat pe statele de plată este o regulă”, se mai arată în comunicatul transmis MEDIAFAX.
Sindicaliștii consideră că sunt în situația unei „intoxicări”, cu atât mai mult cu cât acțiunea în contencios administrativ, având ca obiect anularea parțială a ordinului menționat, este pe rolul instanțelor de judecată.
„Nici până la această dată, Curtea de Apel București – Secția Contencios Administrativ și Fiscal nu și-a motivat soluția pronunțată în data de 4 mai 2012”, precizează FSLI.
Agenția Națională de Integritate l-a reclamat la Parchetul instanței supreme pe Liviu Pop, întrucât în calitate de ministru interimar al Educației ar fi avantajat patrimonial Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, unde a fost secretar general anterior preluării portofoliului ministerial.
ANI informează, vineri, că a constatat încălcarea regimului juridic privind conflictul de interese în materie penală și indicii de comitere a infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice în cazul lui Liviu Pop, care este ministru delegat pentru Dialog Social în cadrul Ministerului Muncii.
Agenția Națională de Integritate a constatat, în urma procedurilor de evaluare, indicii referitoare la posibila comitere de către Liviu Marian Pop, fost Ministru al Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, a infracțiunii de conflict de interese, precum și a infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, fapte prevăzute și pedepsite de art. 253 indice 1 și art. 248 din Codul penal.
Conflictul de interese constă în îndeplinirea, în exercițiul atribuțiilor de serviciu, a unui act ori participarea la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, soțul său, o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv, iar abuzul în serviciu contra intereselor publice este definit ca fiind „fapta funcționarului public care, în exercițiul atribuțiilor sale de serviciu, cu știință, nu îndeplinește un act ori îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o tulburare însemnată bunului mers al unui organ sau al unei unități din cele la care se referă art. 145 sau o pagubă patrimoniului acesteia”
În urma evaluărilor demarate la data de 6 iunie 2012, s-au constatat indicii referitoare la posibila comitere a infracțiunii de conflict de interese în materie penală și a infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, de Liviu Pop, întrucât, în execitarea prerogativelor de ministru al Educației a emis, cu nerespectarea hotărârilor judecătorești executorii, Ordinul numărul 4.271, care obligă statul să rețină cotizația sindicală, respectiv să o vireze ulterior sindicatelor din învățământ, efectuând acte de administrare în numele acestora, fiind astfel asigurat un folos patrimonial fostului angajator, respectiv Federația Sindicatelor Libere din Învățmânt.
În 15 mai 2012, Liviu Pop a fost desemnat în funcția de ministru interimar al Educației, în prezent deținând funcția de ministru delegat pentru Dialog Social în cadrul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale.
În perioada 1 decembrie 2007-17 mai 2012, Pop a exercitat funcția de secretar general al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ.
Ulterior numirii în funcția de ministru al Educației, Liviu Pop a fost secretar general al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a emis Ordinul 4.271/29 mai 2012 de modificare a Ordinului comun 4.576/2011 privind validarea fluxurilor financiare pentru cheltuielile de personal din învățământul preuniversitar de stat, prin care nu se mai permitea reținerea cotizației sindicale de către unitatea de învățământ, ordin contestat în instanță de federațiile sindicale din învățămant, inclusiv de FSLI, instanțele de judecată pronunțându-se în sensul menținerii ordinului comun ca fiind temeinic și legal.
Astfel, Liviu Pop, în calitate de ministru interimar al Educației ar fi avantajat patrimonial Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, organizație cu care s-a aflat în raporturi de muncă în ultimii cinci ani, încălcând astfel dispozițiile în vigoare referitoare la conflict de interese și abuz în serviciu contra intereselor publice, în materia legislației penale, susține agenția.
Agenția Națională de Integritate a dispus sesizarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la posibila comitere a infracțiunilor de conflict de interese și abuz în serviciu contra intereselor publice de Liviu Pop.
Complementar, fapta persoanei cu privire la care s-a constatat nerespectarea regimului juridic al conflictului de interese constituie temei pentru eliberarea din funcție, precum și interdicția de a mai ocupa o funcție sau o demnitate publică pe o perioadă de trei ani de la data rămânerii definitive a raportului, ori, după caz, constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementărilor aplicabile demnității și funcției respective, subliniază ANI.
Liviu Pop a criticat sesizarea Agenției Naționale de Integritate, apreciind-o drept „o chestiune strict politică”, pentru că se suprapune cu prima zi de campanie electorală pentru alegerile parlamentare din 9 decembrie
„E o chestiune, din punctul meu de vedere, strict politică, decizia apărând exact în prima zi de campanie electorală, în condițiile în care eu sunt candidat la Senat în Maramureș din partea USL”, a afirmat, la RFI, ministrul delegat pentru Dialog Social, Liviu Pop.
Ministrul a spus că a avut o singură discuție cu inspectorii ANI, în iunie, când am fost „la dânșii”. El a adăugat că și-a înaintat în scris punctul de vedere, iar de atunci nu mai știe absolut nimic, „nici cum arată decizia, nici ce prevede această decizie”.