În ultima perioadă, standardele de frumusețe propuse doamnelor, prin manechinele filiforme de pe podium sau divele ‘piele și os’ de pe marele ecran, nu lasă nici o urmă de îndoială: aspectul fizic determină statutul social și cu cât silueta e mai suplă cu atât mai mari sunt șansele de a deveni ‘cineva’.
În zilele noastre, pentru a fi cu adevărat frumoasă, o doamnă trebuie să fie înaltă și foarte slabă, să aibă șoldurile înguste și, dacă este posibil, sânii cât mai mari. Ochii și gura trebuie să fie mari, iar nasul cât mai mic cu putință. Lucrurile nu au fost însă întotdeauna așa. În trecut, doamnele cu forme rotunjoare erau considerate reginele frumuseții, iar o gură precum cea a Angelinei Jolie ar fi stârnit repulsie printre nobilii britanici din secolul XVII. Însă, la urma urmei, vanitatea și dorința de a fi mereu în centrul atenției sunt două caracteristici pentru reprezentantele sexului frumos, și asta încă din antichitate. Din câte se pare, în zilele noastre, se resimte mai mult ca niciodată acea obsesie pentru perfecțiunea estetică, obsesie care în ultima perioadă a devenit periculoasă. Și problema devine cu atât mai gravă cu cât preocuparea de a semăna cât mai mult cu fotomodele începe de la vârste fragede. Astfel, tot mai multe fetițe se visează pe podium încă din clasele primare. De exemplu, 60,4% dintre micuțele domnișoare și-ar dori să fie mai slabe, 24 la sută au ținut deja un regim, iar o treime și-au cumpărat pastile de slăbit. În cele mai multe cazuri, regimul hipocaloric este făcut complet aiurea sau este recomandat de prieteni, în reviste ori pe internet. Și asta nu e tot. Pentru a fi suple ca un topmodel de clasă, tot mai multe tinere apelează la bisturiul chirurgului estetician, astfel de operații devenind o realitate cotidiană, chiar dacă pacientele nu au nici măcar 16 ani.
Adevărata frumusețe
Specialiștii au atras deseori atenția că această obsesie pentru siluetă a devenit un pericol și cer tuturor organelor competente să ia măsurile de rigoare, organizând campanii de informare adresate tinerilor. Unele dintre inițiativele întreprinse în acest sens sunt cu adevărat originale. De exemplu, reclama Dove, ‘Evolution’, care a cauzat blocarea serverului site-ului Dove.com și care a înregistrat peste două milioane de vizionări pe YouTube. ‘Nu trebuie să ne mire că felul cum percepem frumusețea este distorsionat’, se menționează la finalul videoclipului, în care putem vedea cum o fată normală se poate transforma într-un supermodel. Pentru început, o echipă de stiliști, mari specialiști în coafură și machiaj, își demonstrează talentul, transformând-o pe domnișoară într-un mod destul de surprinzător. Deși rezultatul este remarcabil, lucrurile nu se opresc aici. Tehnologiile ne permit apoi prelucrarea imaginii: gâtul poate fi lungit ușor, ochii se modifică și ei. Pe scurt, tânăra se transformă într-un topmodel, tocmai bună pentru a apărea pe un panou publicitar. Concluzia este clară: frumusețea chiar este relativă. Cam acesta este mesajul lansat de ‘Campania pentru o frumusețe autentică’, inițiată de Dove în cadrul programului mondial ‘Fondul Dove pentru autostimă’.
Click News




