Un sondaj de opinie dat recent publicității a relevat faptul că femeile de vârsta a doua sunt de cinci ori mai nemulțumite de imaginea pe care o văd în oglindă, comparativ cu adolescentele. Rezultatele sondajului, care a fost realizat pe un eșantion de 1.246 de voluntare, au scos la iveală faptul că peste 90 la sută dintre femeile cu vârste între 40 și 50 de ani sunt extrem de nemulțumite de felul în care arată, motiv pentru care suferă de ceea ce se numește în termeni de specialitate „sindromul fricii de oglindă manifestat la vârsta a doua”.
Dintre doamnele trecute de 50 de ani, doar nouă la sută au declarat că se simt mândre de ceea ce văd în oglindă, un procent care este de aproape cinci ori mai mic față de femeile de până la 30 de ani. 42 la sută dintre respondentele cu vârsta între 16 și 19 ani au spus fără urmă de îndoială că le place propria lor imagine, același răspuns fiind dat de 43 la sută dintre domnișoarele cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani.
Explicația dată de psihologi pentru acest fenomen este faptul că schimbările generate de înaintarea în vârstă, la care se adaugă efectele produse de o industrie mondială a modei „obsedată” de tinerețe, au dus la scăderea încrederii în propriile forțe în cazul femeilor de vârstă mijlocie. Consecința acestei scăderi a nivelului de mulțumire față de propria persoană a fost dezvoltarea așa-numitului sindrom al fricii de oglindă. „Moda și obiectele vestimentare propuse de designerii vestimentari se inspiră din imaginea unei siluete tinerești, iar din acest motiv femeile mature nu prea găsesc haine care să corespundă aspectului fizic și nevoilor lor. Din punct de vedere psihologic, efectul este dramatic și demoralizant”, a explicat psihologul britanic Susan Quilliam. „Aceste femei se simt date la o parte, chiar alienate, fapt care duce la instalarea depresiei și a așa-numitul «sindrom al fricii de oglindă», care poate afecta calitatea vieții”, a mai spus Quilliam.