Cazurile fraudelor din companii s-au intensificat în ultimii doi ani în majoritatea țărilor din Europa Centrală și de Est, potrivit unui sondaj al KPMG, fenomen indicat și de majoritatea managerilor intervievați din România, cea mai mare creștere înregistrând scurgerile de informații.
„În cele mai multe țări, aproximativ jumătate dintre cei intervievați au spus că au detectat o creștere a cazurilor de fraudă în companiile lor în ultimii doi ani. Astfel, mai puțin de 10% dintre respondenții din Cehia au indicat o creștere a fraudelor detectate, față de un procent de 58% al participanților în România”, se arată în studiul „Frauda și Criza Finanicară” realizat de compania de consultanță și audit.
Cele mai afectate de creșterea fraudelor sunt activitățile de vânzări, indicată de 64% dintre respondenții de la nivelul intregii regiuni și de 86% dintre cei din România, cele de cumpărare (41% în regiune și 57% în România) și managementul inventarului (32% în regiune, 57% în România).
„Nu a existat un model clar al tipurilor de fraudă pentru care s-a observat o creștere a numărului de cazuri detectate, dar cele mai comune tipuri de astfel de infracțiuni sunt scurgerile de informații (45% în Europa Centrală, 43% în România), plăți frauduloase (41% în regiune, 43% în România), utilizarea frauduloasă a schemelor de vânzări pe bază de stimulente (41% în Europa Centrală, 57% în România) și mită și corupție (43% în România)”, se arată în studiu.
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ de persoane decidente din șapte țări, respectiv Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Cehia, Slovacia și România.
„Rezultatele studiului par a sprijini observațiile noastre că frauda iese mai mult la suprafață în timpul unei recesiuni în comparație cu perioadele de creștere economică. Atenția sporită acordată de către organizații gestionării riscurilor de fraudă în timpul crizei este rezultatul nevoii de a impune controale mai stricte asupra costurilor în condițiile reducerii resurselor disponibile”, a declarat Jimmy Helm, partener KPMG și coordonatorul Departamentului de Investigare a Fraudelor din Europa Centrală și de Est.
Sondajul a mai relevat că 67% dintre participanții din România au afirmat că organizațiile lor au investit în consolidarea mecanismelor de control intern cu scopul de a eficientiza gestionarea riscului de fraudă, iar 43% dintre participanții din Europa Centrală și de Est au fost de părere că organizațiile lor vor aduce în continuare îmbunătățiri activității de gestionare a riscului de fraudă în următorii doi ani.
„În ultimii ani am observat o creștere a numărului companiilor care ne solicită ajutorul pentru a investiga cazuri de scurgere a informațiilor. Trebuie, bineînțeles, găsit un echilibru între protejarea acestor informații împotriva scurgerilor și uzului neautorizat, și disponibilizarea lor pentru a îndeplini nevoile de business și a aduce beneficii în acest sens. Noi am remarcat că, din păcate, multe organizații nu dau suficientă importanță acestui subiect. Se poate spune că, mai ales în vremuri dificile, informațiile unei companii devin extrem de valoroase pentru competitorii săi. De câțiva ani buni, valul restructurărilor din întregul mediu corporatist românesc a creat un număr mare de angajați supărați sau răzbunători care au mijloacele necesare, precum și motive, pentru a utiliza informații confidențiale în folosul lor propriu”, a declarat Kemal Özmen, director KPMG România și Coordonatorul Departamentului de Investigare a Fraudelor din România, Balcani și Serbia.
KPMG este rețeaua globală de firme de servicii profesionale care furnizează servicii de audit, consultanță fiscală și în domeniul afacerilor. În România și Republica Moldova, KPMG își desfășoară activitatea în cadrul celor șase birouri din București, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Timișoara și Chișinău. În prezent dispunem de un număr de peste 600 de angajați și parteneri, atât cetățeni români, cât și străini.