Fotbalul continuă să domine celelalte sporturi în privința bugetelor de publicitate alocate de companii, în pofida succesului economic al Jocurilor Olimpice de la Londra, contractele cu FIFA și UEFA depășind de câteva ori ca valoare cheltuielile pentru alte discipline, potrivit WSJ.com.
Grupul german Adidas, al doilea mare producător de echipament sportiv la nivel mondial, a fost singurul sponsor al Jocurilor Olimpice de la Londra în acest domeniu, printr-un contract în valoare de 100 milioane lire sterline (162,2 milioane de dolari), prin care compania „a îmbrăcat” cei 3.000 de atleți, 80.000 de voluntari și oficialii organizatorilor.
Vânzările de articole asociate Jocurilor Olimpice au crescut pentru Adidas, în Marea Britanie, de peste trei ori comparativ cu ediția din 2008 de la Beijing. Astfel, vânzările Adidas în Marea Britanie au urcat cu 24% în prima jumătate a anului.
Compania germană admite însă că profiturile financiare obținute prin asocierea comercială cu Jocurile Olimpice sunt departe de câștigurile generate de fotbal. Grupul investește masiv în Cupa Mondială FIFA și Campionatul European UEFA. Printre sponsorii care au plătit sume uriașe către UEFA pentru Campionatul European din această vară se numără McDonald’s, Canon și producătorul de piese auto Continental, companii ale căror embleme au fost văzute de miliarde de telespectatori din întreaga lume, pe lângă suporterii de pe stadioane.
„Un eveniment din fotbal are un efect pozitiv clar asupra vânzărilor, deoarece poți vinde mingea oficială în milioane de exemplare. Fanii cumpără și tricourile echipei preferate”, a declarat directorul de comunicare al Adidas, Jan Runau, citat de WSJ.com.
Adidas a vândut mingea oficială „Tango 12” în șapte milioane de unități, iar tricourile cu naționala Germaniei au fost cumpărate în peste un milion de bucăți înaintea și în timpul Euro 2012.
Grupul german estimează pentru acest an vânzări de 1,6 miliarde euro din fotbal, cu 23% mai mult decât în 2008, când a avut loc ediția precedentă a Campionatului European.
„În cazul Jocurilor Olimpice, impactul imediat asupra vânzărilor nu este atât de semnificativ deoarece majoritatea sporturilor nu sunt atât de influențate de aspectul comercial. Până la urmă, nimeni nu cumpără tricoul unui alergător la maraton, chiar dacă a câștigat o medalie de aur”, spune reprezentantul Adidas.
Comitetul Internațional Olimpic a generat în perioada 2009-2012, în medie, venituri de 85-90 milioane de dolari prin fiecare parteneriat comercial, sumă care nu include sumele strânse de comitetul organizator de la Londra, potrivit datelor Deloitte.
Spre comparație, contractul semnat în 2005 de Adidas cu FIFA pentru perioada pregătitoare a Cupei Mondiale din 2014 din Brazilia se cifrează la 351 milioane de dolari. Adidas, alături de Coca-Cola și Sony, se numără printre cei șase parteneri principali ai FIFA. Contractul include furnizarea mingilor de meci pentru fiecare eveniment FIFA.