Consilierul prezidențial pentru securitate națională, Iulian Fota, a declarat, pentru MEDIAFAX, că Guvernul i-a solicitat președintelui Traian Băsescu introducerea pe ordinea de zi a ședinței CSAT a subiectului CFR Marfă, nu avizarea privatizării, iar CSAT „exact asta a făcut”.
„În adresa transmisă de Guvern se solicita introducerea pe ordinea de zi a subiectului privatizării CFR Marfă, nu era menționată avizarea privatizării. Noi ne-am raportat exact la ceea ce a cerut Guvernul prin adresă. Exact asta am făcut, a fost o discuție”, a afirmat Iulian Fota.
Întrebat dacă vicepremierul Gabriel Oprea a cerut în ședință ca aprobarea privatizării CFR Marfă către GFR să fie avizată de CSAT, Fota a menționat că nu poate răspunde deoarece ar însemna să intre în conținutul discuțiilor, care sunt secrete, conform legii de funcționare a Consiliului.
De asemenea, întrebat dacă există o diferență între declarațiile premierului privind necesitatea ca și CSAT să avizeze privatizarea CFR Marfă și solicitarea propriu-zisă transmisă de Guvern către CSAT, Fota a răspuns că „este o întrebare legitimă, dar trebuie adresată Guvernului”.
„Președintele Băsescu a fost cooperant la orice solicitare venită din partea Guvernului”, a susținut Fota.
Totodată, Iulian Fota a arătat că el nu poate comenta procedura de privatizare, ci doar importanța strategică a CFR Marfă.
„Nu e niciun impediment ca această privatizare să fie finalizată. Decizia CSAT din 5 februarie nu suferă nicio modificare prin prisma discuției de astăzi, punctele de atunci rămân în vigoare, iar instituțiile cu responsabilitățile legale trebuie să ducă la capăt procesul”, a mai spus Fota.
CSAT nu a emis, în urma ședinței de vineri, nicio nouă decizie privind privatizarea CFR Marfă, informează Președinția, menționând că strategia de privatizare a companiei a fost avizată de către Consiliu prin hotărârea din 5 februarie.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de Administrația Prezidențială după încheierea ședinței, discuțiile din cadrul CSAT privind privatizarea CFR Marfă au fost „constructive”.
„Membrii CSAT au avut o discuție constructivă legată de acest proces de privatizare având ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat strategia de privatizare a CFR Marfă prin Hotărârea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o altă decizie CSAT”, se afirmă în comunicatul menționat.
În comunicat se menționează că ședința de vineri a fost convocată de președintele Traian Băsescu în urma solicitării Guvernului transmisă joi de a introduce pe ordinea de zi a unei viitoare ședințe a Consiliului subiectul HG din 24 iulie referitoare la aprobarea contractului de privatizare a CFR Marfă cu Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător.
Guvernul a dat publicității vineri dimineață adresa transmisă CSAT de către Victor Ponta, în calitate de ministru interimar al Transporturilor, și ministrul Justiției, Robert Cazanciuc, în document făcându-se referire la introducerea pe ordinea de zi a CSAT a subiectului aprobării contractului de vânzare către Grupul Feroviar Român, dar nu și la avizarea de către CSAT.
GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acțiuni și asumându-și investiții de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiții de mediu.
Președintele și premierul au o dispută privind privatizarea CFR Marfă, Traian Băsescu cerând ca Victor Ponta să își asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.
Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susținând însă că tranzacția trebuie aprobată de CSAT. Președinția a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitației.
Potrivit Executivului, neformularea unei poziții a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat și restructurarea companiei.
Miercuri a fost publicată pe site-ul Președinției, la secțiunea CSAT – hotărâri emise de Consiliu, hotărârea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că „modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României”.
Potrivit hotărârii menționate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă și a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.
În articolul 2 al hotărârii se arată că „modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României”.
Hotărârea CSAT mai cuprinde și solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancțiunea rezoluțiunii contractului și plata unor daune interese, să mențină obiectul de activitate al CFR Marfă și să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existență, a obligațiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislației în vigoare, protocoalelor și acordurilor naționale și internaționale.
Aceste obligații menționate în hotărâre sunt nevoile de apărare a țării, transportul trupelor și materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamități naturale, situații de criză și de război sau alte situații deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO și convențiile încheiate cu SUA.
Contactat de MEDIAFAX, purtătorul de cuvânt al președintelui, Bogdan Oprea, a declarat miercuri că, potrivit Legii 182/2002 referitoare la protecția informațiilor clasificate, sunt două persoane care pot hotărî desecretizarea unei hotărâri a CSAT – șeful statului și secretarul CSAT.
Oprea a menționat atunci că „la ședința CSAT din 5 februarie au fost prezenți atât premierul Victor Ponta, cât și ceilalți miniștri care sunt membri ai CSAT”.
„Totodată, potrivit legii de organizare și funcționare a CSAT (art.6, alin.3 – n.r.), Consiliul adoptă hotărârile sale prin consens”, a menționat Oprea.
În comunicatul dat publicității la finalul ședinței CSAT din 5 februarie se arăta că: „La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic și respectarea obligațiilor pe care «C.F.R. Marfă» – S.A. le are față de MApN, NATO și alte structuri de securitate”.