Bugetul de stat pierde anual trei miliarde de euro din cauza transportatorilor ilegali de marfă și persoane și a stării proaste a infrastructurii rutiere, potrivit președintelui Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu.
„Am făcut un calcul estimativ și am văzut că statul pierde aproximativ trei miliarde de euro anual, din cauza transportului ilicit, dar și a lipsei unei infrastructuri rutiere. Numai la acest ultim capitol pierderile sunt de 1,5 miliarde euro”, a afirmat Hagiu într-o conferință de presă.
Potrivit lui Hagiu, peste 6.000 de autobuze circulă zilnic fără autorizații pe rute locale, județene și intrajudețene, aducând pierderi de 250.000 euro pe zi. Din cauza acestora fluxul de călători al transportatorilor legali a scăzut cu 40% în ultimii doi ani, conform sursei citate.
De asemenea, transportatorii ilegali practică prețuri de dumping care afectează concurența și aduc pierderi companiilor de transport. Alte pierderi provin din neplata taxelor și a impozitelor, deoarece transportatorii nu sunt autorizați și înregistrați.
„Și alte industrii au avut de suferit de pe urma transportatorilor ilegali, deoarece operatorii care respectă legea și-au scăzut parcul auto și, astfel, nu au mai consumat uleiuri, anvelope, service auto și mai mult au returnat autovehiculele companiilor de leasing”, a spus Hagiu.
Potrivit FORT, Ministerul Transporturilor are datorii de 165 milioane lei, sub formă de compensații pentru biletele de transport persoane din categorii defavorizate.
„Există o discriminare între transportul rutier și cel feroviar. Operatorii privați de transport persoane pe calea ferată primesc subvenții totale de 5-6 milioane euro pe an și se plimbă cu trenurile goale, discriminând operatorii rutieri de persoane față de care există datorii de 165 milioane lei”, a spus președintele federației.
Totodată, el a arătat că pe foarte multe drumuri autoritățile au crescut capacitatea portantă la 40 tone pe osie, însă semnele de circulație care restricționau greutatea nu au fost eliminate, iar operatorii de transport de marfă sunt amendați abuziv.
În același timp, Hagiu a reclamat impunerea unor taxe de acces pe drumurile județene, pe care le consideră abuzuri. „Practic, guvernul a pierdut controlul la nivel local”, a apreciat Hagiu.
O altă nemulțumire a FORT o reprezintă faptul că, deși ninge în 12 județe, comandamentul de iarnă de la nivelul Ministerului Transporturilor nu s-a întrunit.