FORT: MEF este de acord cu eliminarea rovinietei și încasarea taxei din prețul carburantului



Ministerul Economiei și Finanțelor (MEF) este de acord cu eliminarea rovinietei și încasarea taxei din prețul carburantului, iar săptămâna viitoare va fi semnat un acord în acest sens între Ministerul Transporturilor și transportatorii rutieri, potrivit președintelui FORT, Augustin Hagiu.
Președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT) a declarat, marți, pentru MEDIAFAX, că reprezentanții MEF au susținut ideea transportatorilor de eliminare a rovinietei.
„Ministerul Finanțelor susține ideea noastră de a scoate rovinieta și a colecta taxa din prețul carburantului, astfel că am rezolvat problema cea mai importantă”, a precizat Hagiu.
Președintele FORT îi acuză pe reprezentanții Ministerului Transporturilor (MT) că au tergiversat până în prezent acest punct al solicitărilor, respectiv eliminarea rovinietei.
„Nu Ministerul Finanțelor este capul răutăților, ci Ministerul Transporturilor. Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Septimiu Buzașu a încasat azi (marți – n.r.) o palmă de la doamna secretar de stat în Ministerul Economiei și Finanțelor Doina Dascălu, care s-a arătat uimită că aceste lucruri nu sunt prezentate transparent de Ministerul Transporturilor. Ministerul Finanțelor susține ideea noastră atât timp cât Ministerul Transporturilor încuviințează eliminarea rovinietei”, a explicat Hagiu.
Acesta a adăugat că, luni, FORT va semna un protocol cu Ministerul Transporturilor. Potrivit președintelui FORT, eliminarea rovinietei era cel mai important punct din acest protocol.
Transportatorii rutieri s-au întâlnit, marți, cu reprezentanții Ministerului Economiei și Finanțelor pentru a discuta pe tema eliminării rovinietei.
Augustin Hagiu declara, în urmă cu o zi, că Ministerul Transporturilor aprobă eliminarea rovinietei dacă taxa auto poate fi colectată din prețul carburantului și îi va susține pe transportatori în acest demers la întâlnirea cu reprezentanții Ministerului Economiei și Finanțelor.
Ultima dată, transportatorii rutieri s-au întâlnit cu reprezentanții Ministerului Transportatorilor pe 13 martie, când au amânat semnarea unui protocol pentru rezolvarea problemelor lor. Transportatorii rutieri amenințau atunci că dacă nu se va ajunge la un acord, vor recurge la proteste.
La finalul întâlnirii de la jumătatea lunii martie, ministrul Transporturilor Ludovic Orban a spus că transportatorii au avut solicitări legate de modificarea legislației, de organizarea activității rutiere, dar și cerințe pertinente pe care le-a acceptat.
„Unele solicitări ale operatorilor de transport rutier nu sunt rezonabile. De exemplu, nu poți să ceri o infrastructură mai bună, dar să vrei eliminarea finanțării, cum este rovinieta”, explica atunci Orban.
Punctele pe care ministrul le consideră rezonabile în lista de solicitări a transportatorilor sunt cele referitoare la înființarea unui sistem unic de control pentru toți operatorii, a unui sistem de autorizare a personalului și a accesul la toate documentele din acest domeniu.
„La întâlnirea de săptămâna viitoare, când vom semna protocolul, vor fi și reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, pentru că unele solicitări ale transportatorilor presupun acest lucru, cum este, de exemplu, cerința de a asigura prin lege finanțarea infrastructurii printr-un procent din accizele pe carburanți”, a precizat Orban.
Protocolul care ar trebui semnat conține 11 revendicări, printre care eliminarea plății rovinietei pentru drumurile naționale, eliminarea totală a restricțiilor de circulație a camioanelor, anularea taxei de înmatriculare pentru vehiculele cu Euro 4 și Euro 5, asigurarea transparenței colectării accizelor din carburanți și monitorizarea de către asociațiile patronale din transporturi a utilizării acestora pentru construcția și întreținerea drumurilor.
De asemenea, transportatorii mai solicită simplificarea procedurilor de înmatriculare, numirea în consiliile de administrație ale organismelor subordonate Ministerului Transporturilor a reprezentanților asociațiilor patronale din transporturi, înființarea unui organism unic de control și actualizarea distanțelor tarifare în raport cu noua rețea rutieră.