Ford a cerut 400 mil. euro de la BEI, garantați de stat, printr-un act emis până în aprilie



Ford a cerut Băncii Europene de Investiții (BEI) un împrumut de 400 de milioane de euro pentru investiții la uzina din Craiova, iar procedurile de garantare a finanțării de către statul român vor fi încheiate până la începutul lunii aprilie. „Ford a cerut la sfârșitul anului trecut Băncii Europene de Investiții un împrumut de 400 de milioane de euro, pentru a-i investi în uzina de la Craiova, precum și o garanție din partea statului român pentru acest împrumut”, a declarat, joi, agenției MEDIAFAX, reprezentantul Ford România, Ana-Maria Timiș.
Potrivit unui document obținut de MEDIAFAX, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) va iniția, până la sfârșitul lunii martie, un proiect de lege pentru ratificarea acordului de garanție privind acordarea împrumutului cerut de Ford de la BEI.
Principalele aspecte care urmează să fie încheiate până la finele primului trimestru sunt ratificarea acordului de garanție, sursele de rambursare ale împrumutului și modalitatea de aprobare a amendamentelor, reiese din documentul citat.
Premierul Emil Boc a solicitat, la sfârșitul lunii ianuarie, constituirea unei echipe la Ministerul Finanțelor care să analizeze acest ajutor de stat, au declarat atunci, pentru MEDIAFAX, surse guvernamentale.
Sursele citate precizau că o decizie va fi luată după ce Guvernul se va consulta cu Comisia Europeană.
Prezent în România la sfârșitul lui ianuarie, președintele Ford Europa, John Fleming, a asigurat Guvernul că Ford nu va renunța la investiția de la Craiova și că va transfera în România linii de producție din alte țări.
Consiliul de Administrație (CA) al Automobile Craiova a aprobat, la jumătatea lunii ianuarie, majorarea capitalului social al Ford România cu 250 de milioane euro, pentru îndeplinirea clauzelor contractuale la uzina din Craiova, care prevăd o investiție totală de 675 milioane euro.
Pe lângă Ford, și Renault a cerut sprijin din partea statului român sub forma unor garanții, pentru un împrumut de 100 de milioane de euro de la BEI, au declarat pentru MEDIAFAX, la sfârșitul anului trecut, surse guvernamentale.
Imediat după aceea, premierul atunci în funcție, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat că este posibil ca Renault să primească finanțare BEI fără susținerea statului, guvernul având deja la acel moment primele discuții cu Ford, Renault și cu BEI.
Fostul secretar de stat în Ministerul de Finanțe Eugen Teodorovici a declarat la sfârșitul anului trecut că solicitările celor doi constructori auto vor fi discutate de noul Guvern cu reprezentanții BEI și cei ai Comisiei Europene, iar o decizie ar putea fi adoptată în primul trimestru din 2009.
La sfârșitul anului trecut, fostul executiv a decis să acorde ajutoare de stat cuprinse între 15,4 milioane euro și 37,4 milioane euro către Automobile Dacia, deținută de Renault, și patru furnizori de componente auto, pentru susținerea și diversificarea producției.
Pe lista companiilor care vor beneficia de sprijinul statului au fost incluse producătorul Automobile Dacia (care va primi un ajutor de stat în cuantum de 15,4 milioane euro) și furnizorii Delphi Diesel Systems Romania (24,7 milioane euro), KS Atag Romania (27,9 milioane euro), Calsonic Kansei Romania (17,9 milioane euro) și Honsel (37,4 milioane euro).
Companiile auto sunt afectate, în această perioadă, de scăderea semnificativă a vânzărilor, din cauza crizei financiare.