Fondurile alocate de stat în 2008 pentru autostrada Brașov-Borș, suplimentate cu 400 milioane de lei



Fondurile alocate în acest an de stat pentru lucrările de construcție la autostrada Brașov-Cluj-Borș au fost suplimentate cu 400 milioane de lei (aproximativ 112 milioane euro), la a doua rectificare bugetară decisă, săptămâna trecută, de către Executiv.
Ordonanța privind rectificarea bugetară include un articol distinct care prevede „repartizarea sumei de 400 milioane lei din creditele bugetare reținute din prevederile aprobate pe 2008 Ministerului Transporturilor, conform Legii 500/2002, pentru finanțarea obiectivului de investiții «Autostrada Brașov-Cluj-Borș»”.
Conform Legii 500/2002, ordonatorii principali de credite rețin 10% din creditele bugetare înainte de repartizarea acestora, pentru asigurarea unei execuții bugetare prudente. Sumele reținute în proporție de 10% sunt distribuite în al doilea semestru al anului, după ce Guvernul analizează execuția bugetară pe primul semestru.
Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a anunțat, în urmă cu două săptămâni, că a solicitat suplimentarea bugetului instituției cu o sumă reprezentând echivalentul a 600 milioane euro, prin a doua rectificare bugetară din acest an, pentru mai multe proiecte din domeniul rutier și feroviar.
Surse din minister au declarat atunci agenției MEDIAFAX că 400 milioane lei din această sumă obținută vor fi alocate pentru construcția Autostrăzii Transilvania.
La sfârșitul lunii februarie, fostul director general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) anunța că bugetul pe 2008 pentru autostrada Brașov-Borș a fost deja epuizat, iar lucrările ar putea fi stopate în aceste condiții.
Ulterior, în luna iunie, ministrul Ludovic Orban anunța că Guvernul va aloca, la rectificarea bugetară, 200 milioane euro pentru această investiție.
Directorul de comunicare al CNADNR, Ștefan Szobotka, declara, la 12 mai, că, până în luna noiembrie a acestui an, vor fi dați în folosință primii 35 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, pe tronsonul Turda-Gilău din județul Cluj.
El arăta că Bechtel, constructorul autostrăzii, a primit un avans de 132 de milioane de euro la începutul anului, reprezentând circa 30% din valoarea totală a lucrărilor programate pentru acest an, și că va încasa și plăți restante de 92 milioane euro pentru lucrările de execuție aferente perioadei decembrie 2007-aprilie 2008.
Proiectul de construcție a autostrăzii Transilvania, pe traseul Brașov-Borș, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro, acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autoritățile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă.
Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit inițial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Anul trecut, Bechtel a cheltuit 185 de milioane de euro, față de 120 de milioane de euro prevăzuți inițial, pentru lucrări la cele două tronsoane, respectiv Câmpia Turzii-Gilău (52 de kilometri) și Suplacu de Barcãu-Borș (64 de kilometri).