Fondul de salarii rămâne cel stabilit în buget, deși au crescut sumele pentru educație



Fondul de salarii alocat prin bugetul pentru anul 2006 va rămâne nemodificat, încadrându-se în creșterea de 5,5% față de chelutielile din acest an, deși vor fi efectuate majorările convenite pentru angajații din educație, a declarat, marți, pentru MEDIAFAX, ministrul Finanțelor, Sebastian Vlădescu.
„Măsura principală pentru a nu afecta ținta de inflație este limitarea cheltuielilor de personal în bugetul anului 2006, la un nivel care nu permite creșterea acestora – ca fond total de cheltuieli salariale – decât cu 5,5%”, a afirmat Vlădescu.
Potrivit ministrului Finanțelor, cel puțin prima etapă de majorare negociată cu profesorii poate fi finanțată în cadrul bugetului actual, până în septembrie urmând să fie alocate și fondurile necesare pentru cea de-a doua creștere.
Federațiile sindicale din educație au decis, luni, suspendarea grevei generale pe care cadrele didactice au declanșat-o în 7 noiembrie, și au semnat un acord cu Guvernul privind creșterea salariilor cu aproape 12%. În propunerea Executivului, salariile personalului didactic sau nedidactic urmează să fie majorate cu aproape 11,83% (cu 5,5 % la 1 ianuarie 2006 față de nivelul din decembrie 2005 și cu 6% de la 1 septembrie 2006, față de august 2006)
„Creșterea de 5,5% din luna ianuarie este inclusă complet pe fondul de salarii, deci majorarea de 5,5% integral pentru 2006 este complet finanțată pe numărul de posturi și fondul de salarii alocat. În cazul în care nu se întâmplă nimic la nivel bugetar până în luna septembrie, va mai trebui alocată prin buget diferența, care la nivelul anului 2006 nu înseamnă diferența între 5,5% și 11,83%, ci diferența între fondul alocat la momentul acesta și suplimentarea necesară la acel moment”, a arătat Vlădescu.
El apreciază că suplimentarea va fi inclusă în rectificarea de la mijlocul anului viitor și nu va afecta nici deficitul bugetar, nici nivelul fondului salarial cuprins în bugetul consolidat.
„Asta se va face prin rectificarea bugetară care va avea loc, probabil, la mijlocul anului, în funcție de performanțele din momentul acela. Există și varianta unor venituri bugetare mai mari. Probabil că vor fi reduse fondurile salariale într-un anumit domeniu, nu veniturile salariale individuale. Scăderea poate fi legată de ideea de restructurare a sistemului salariaților bugetari. Sunt căi de a menține fondul de salarii în creșterea de 5,5%”, susține ministrul Finanțelor Publice.
Guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu, a declarat recent că orice creștere salarială are efecte inflaționiste și va trebui acompaniată cu măsuri de contracarare.
Prin limitarea creșterii fondului general de salarii la 5,5%, majorarea promisă de Guvern personalului din învățământ nu ar mai avea un efect inflaționist suplimentar.
„Sper ca alte categorii de funcționari publici să fie conștiente că o creștere a veniturilor salariale în exces față de rata inflației și față de creșterea economică nu poate să determine în timp decât o reinversare a ciclului actual de reducere a inflației și o anulare a eventualelor creșteri salariale printr-un efect inflaționist”, a mai spus oficialul MFP.
În opinia lui Vlădescu, nivelul de salarizare din sistemul public este corespunzător gradului de dezvoltare economică a României. El s-a arătat rezervat față de ideea că o restructurare a administrației ar rezolva și problema salarială.
„Restructurarea sistemului este necesară pentru că toată lumea consideră că este un sistem ineficient, mult mai puțin funcțional de cât ne-am dori și cu probleme legate de corupție. Un alt factor care determină necesitatea respectivă este faptul că România devine membru al Comunității Europene la 1 ianuarie 2007 și va trebui să aibă în cadrul administrației publice structuri funcționale legate de poziția ei ca țară membră”, a explicat Vădescu.