Folosirea excesivă a rețelei Facebook, o activitate caracterizată în multe cazuri prin liste uriașe de „prieteni” și prin actualizări frecvente ale statusului zilnic, a fost asociată cu apariția unor elemente negative de personalitate, precum narcisismul toxic, relatează hollywoodreporter.com.
Potrivit unui nou studiu realizat pe un eșantion reprezentativ de utilizatori ai rețelei de socializare Facebook, o activitate intensă desfășurată de useri pe acest site a fost asociată nu doar cu apariția narcisismului, ci și cu apariția unor elemente „toxice” ale acestei trăsături de personalitate.
Studiul, publicat în revista Personality and Individual Differences, a comparat activitatea de pe Facebook cu scorurile obținute la un test de personalitate privind nivelul de trăsături narcisiste.
Persoanele care au obținut cele mai mari scoruri la acest test aveau în același timp mai mulți „prieteni”, postau mai multe poze cu ele însele și își schimbau mult mai des statusurile zilnice pe Facebook.
Același studiu a evidențiat faptul că persoanele etichetate drept narcisiste au tendința de a răspunde în mod agresiv acelor comentarii ironice făcute de ceilalți utilizatori de Facebook la adresa lor și de a-și schimba mult mai des fotografia principală din contul lor de Facebook.
Cu toate că narcisismul poate fi „sănătos” în anumite doze, atunci când această trăsătură de personalitate se regăsește la o persoană într-o „doză” prea mare – caracterizată prin comportament egoist, aroganță, lipsa empatiei și sentimentul că totul i se cuvine – narcisismul poate să devină perturbator din punct de vedere social pentru indivizi și pentru relațiile acestora.
Deși în trecut și alte studii au asociat comportamentul narcisist cu utilizarea excesivă a rețelelor de socializare, acest studiu este unul dintre primele din lume care au evidențiat o legătură directă între numărul mare de prieteni pe Facebook și prezența unor elemente „toxice” ale narcisismului în personalitățile utilizatorilor participanți.
Cercetătorii de la Universitatea Western Illinois au analizat activitatea de pe Facebook desfășurată de 294 de persoane, cu vârstele cuprinse în intervalul 18-65 de ani, și au măsurat două elemente „social perturbatoare” ale narcisismului – exhibiționismul grandios și sentimentul că totul i se cuvine/ dorința de a-i exploata pe ceilalți.
Primul element se referă la „tendința de a fi absorbit de propria persoană, vanitate, sentimentul de superioritate și tendințele exhibiționiste”, iar persoanele care au obținut scoruri mari în acest sens simt nevoia de a se afla permanent în centrul atenției. Aceste persoane spun adeseori lucruri șocante și se prezintă în ipostaze indecente, întrucât nu suportă ideea de a fi ignorate sau de a rata șansa de a se autopromova. Potrivit noului studiu, persoanele cu cele mai mari scoruri aveau cei mai mulți „prieteni” pe Facebook, în unele cazuri numărul acestora depășind 800 de persoane.
Al doilea element include aspecte precum „sentimentul că totul i se cuvine și dorința de a-i manipula pe ceilalți și de a obține avantaje de la ceilalți”.
Persoanele care au obținut scoruri ridicate la ambele elemente sunt mai dispuse, totodată, să accepte cererile de prietenie expediate de utilizatori necunoscuți și să ceară de multe ori ajutor din partea „prietenilor” din listele lor, însă sunt dispuse de mai puține ori să ofere ajutor celorlalți.