FMI și CE revin și obligă Guvernul să elimine rapid restricțiile la înființarea hypermarket-urilor



FMI și CE au revenit în discuțiile cu Guvernul asupra solicitării de eliminare a restricțiilor la deschiderea marilor lanțuri de retail și au impus autorităților să rezolve problema în perioada imediat următoare, până la sfârșitul lunii ianuarie 2012, după ce termenul stabilit inițial a fost depășit
Noul termen este inclus în scrisoarea de intenție convenită de Guvern cu Fondul Monetar Internațional (FMI) și Comisia Europeană (CE) la ultimele negocieri, din toamna acestui an.
În primăvara acestui an, Guvernul s-a obligat, la presiunea Comisiei Europene, să înlăture restricțiile privind deschiderea marilor lanțuri de retail, prin eliminarea cerințelor legate de acordul magazinelor concurente la emiterea autorizației și prezentarea unui studiu de impact de către investitorul care solicită avizul.
Termenul stabilit pentru eliminarea acestor restricții a fost luna septembrie 2011, dar nu a fost respectat.
„Suntem hotărâți să îmbunătățim intrările pe piața de retail pentru a menține un mediu concurențial, a încuraja inovația și a crește eficiența. În acest sens, vom elimina până la sfârșitul lunii ianuarie 2012 barierele în deschiderea magazinelor de vânzare cu amănuntul cu suprafață mare”, se arată în ultima scrisoare a Guvernului cu FMI și CE, obținută de MEDIAFAX.
Legislația în vigoare, adoptată în 2004, stabilește că deschiderea structurilor de vânzare cu amănuntul cu suprafață mare, de peste 1.000 de metri pătrați, este autorizată de către o comisie constituită la nivel autorității locale, din care face parte, alături de reprezentanții autorităților locale și ai asociațiilor profesionale, patronale și de protecție a consumatorilor, și un reprezentant al agenților economici din imediata vecinătate a centrului comercial pentru care este cerută autorizația.
În același timp, solicitările de deschidere a unor astfel de magazine trebuie însoțite obligatoriu de „un studiu de piață și impact”, care să prezinte motivul alegerii locului respectiv, harta comercială a zonei, descrierea tipologică a structurilor de vânzare existente în zonă, caracteristicile demografice și sociale ale zonei (structura populației, venituri, obiceiuri de consum), impactul deschiderii noului magazin din punct de vedere urbanistic, socio-economic și comercial, dar și impactul asupra comerțului existent, respectiv protejarea structurilor de vânzare existente și „evitarea disfuncționalităților” din mediul concurențial.
Aceste condiții sunt valabile numai în cazul deschiderii unor structuri de vânzare cu amănuntul cu suprafață mare, nu și a celor de vânzare cu ridicata sau care realizează comerț de gros tip cash and carry. Astfel, legislația actuală pare a proteja în continuare marile magazine deja existente, în pofida normelor UE în domeniul concurenței.
Directivele UE în domeniu stabilesc că statele membre nu trebuie să condiționeze accesul la o activitate de servicii sau exercitarea acesteia pe teritoriul lor prin intervenția directă sau indirectă a operatorilor concurenți în acordarea autorizațiilor, precum și prin condiționarea autorizației de un test care să indice o nevoie economică sau o cerere a pieței.