FMI a publicat scrisoarea de intenție convenită cu Guvernul în urma celei de-a patra evaluări a acordului preventiv, derulată în ianuarie-februarie, care reia în mare parte informațiile publicate în luna februarie de agenția MEDIAFAX.
Documentul reiterează angajamente mai vechi ale statului român față de FMI și prevede, ca noutăți față de scrisorile anterioare, mai multe măsuri pentru eficientizarea și privatizarea companiilor de stat.
Scrisoarea a fost redactată în urma ultimei misiuni de evaluare a acordului cu FMI, din ianuarie-februarie.
România a îndeplinit țintele fiscale și obiectivele structurale convenite cu FMI, iar ținta de deficit bugetar pentru acest an, de sub 3% din PIB pe metodologia ESA, respectiv 1,9% din PIB pe cash, ar trebui să poată fi atinse datorită veniturilor mai mari din taxe obținute anul trecut.
Cu toate acestea, politica de austeritate pe partea de cheltuieli publice va trebui să continue, iar salariile bugetarilor și pensiile din sistemul public rămân înghețate, se spune în document, care reiterează astfel poziția prezentată în scrisorile anterioare către Fond.
De asemenea, Guvernul reiterează angajamentul de a consolida absorbția fondurilor UE și anunță că va angaja, până în luna iunie, 311 persoane în cadrul autorităților de management din acest domeniu (100 de posturi vacante, 211 de poziții noi).
Totodată, statul reafirmă angajamentul privind liberalizarea pieței energiei și gazelor.
În sectorul energiei electrice, prețurile reglementate pentru consumatorii casnici și non-casnici vor crește cu 5% de la jumătatea anului.
Prețurile reglementate vor fi eliminate de la începutul anului 2014 pentru consumatorii non-casnici, iar dereglementarea tarifelor pentru populație se va derula treptat, în perioada 2013-2017.
Pentru prețurile la gaze, Guvernul trebuie să prezinte până la finele lunii aprilie un proiect care va prevedea, printre altele, o foaie de parcurs privind eliminarea treptată a tarifelor reglementate, precum și măsuri pentru protejarea categoriilor sociale vulnerabile.
Totodată, scrisoarea notează că a început procesul de renegociere sau anulare a contractelor bilaterale din domeniul energiei, încheiate în afara pieței OPCOM. Sunt subliniate contractele de acest tip încheiate de Hidroelectrica, societate care pierde venituri potențiale de 175-220 milioane euro pe an din cauza acestor înțelegeri.
În continuare, documentul prezintă măsuri privind eficientizarea și privatizarea companiilor de stat.
Astfel, Guvernul trebuie să găsească soluții de finanțare până la finele lunii aprilie pentru linia de cale ferată Vâlcea-Vâlcele, chiar și cu garanții de stat.
De asemenea, CFR va trebui să încheie până la sfârșitul lunii iunie o înțelegere cu constructorul belgian Eurostation pentru modernizarea Gării de Nord din București, să pună în funcțiune, până la sfârșitul lunii iulie, inelul de cale ferată al municipiului București și să își majoreze în acest an cu zece procente veniturile din bunurile închiriate.
Compania de căi ferate trebuie să continue procesul de licitații pentru trecerea în management privat a încă 1.600 kilometri de linie, de la 2.400 km în prezent. Segmentele de linie pentru care licitațiile nu se vor încheia cu succes vor trebui închise, astfel încât CFR să administreze la sfârșitul lunii aprilie maximum 15.500 kilometri de cale ferată.
Totodată, statul ar trebui să folosească „mijloace bugetare și/sau garanții de stat” pentru a reduce, până la finele lunii iunie, arieratele CFR față de furnizorii de electricitate, se spune în scrisoare.
CFR Marfă și CFR Călători trebuie să prezinte, până la mijlocul lunii aprilie, o analiză privind posibila fuziune a companiilor de întreținere din subordinea celor doi operatori de transport feroviar, dar și să valorifice până la sfârșitul lunii iunie inventarul de vagoane scoase din uz.
Scrisoarea stabilește ca obiectiv pentru CFR Călători majorarea veniturilor cu 6% în acest an, în particular prin închirierea tuturor spațiilor publicitare disponibile.
CFR Marfă mai trebuie să numească, până la finele lunii aprilie, un consultant pentru privatizarea unei participații majoritare la companie, obiectiv amânat de la termenul inițial de la mijlocul lunii februarie.
Anunțul de vânzare a acțiunilor la CFR Marfă ar trebui publicat până la mijlocul lunii iunie, iar termenul pentru finalizarea privatizării este sfârșitul lunii octombrie, se arată în scrisoare.
Tot în domeniuil transportului public, Metrorex ar trebui să stabilească, până la sfârșitul lunii iunie, noi programe de funcționare adaptate la cerințele pieței și să crească veniturile prin introducerea în circulație, de la începutul anului viitor, a 16 noi garnituri.
De asemenea, Guvernul trebuie să includă operatorul metroului din București pe lista de potențiali beneficiari ai Programului Operațional Sectorial Transport 2014-2020, pentru a facilita accesul companiei la fonduri UE, se arată în scrisoare.
Fondul Monetar Internațional a mai cerut Guvernului să restituie companiei Boeing ultimul avion tip 737-800, închiriat de Tarom în urmă cu patru ani, sau să reușească să reducă rata de chirie la nivelul pieței, procedură care avea să fie încheiată cel târziu până la sfârșitul lunii martie a acestui an.
FMI a mai solicitat ca Tarom să aplice un program de reducere a cheltuielilor prin revizuirea rutelor de călătorie, a flotei de aeronave și a structurii de organizare, relevă scrisoarea de intenție.
Prospectul de privatizare a unei participații de cel puțin 20% din acțiunile Tarom, prin ofertă publică inițială, ar trebui publicat până la finele lunii mai, astfel încât operațiunea să fie finalizată până la jumătatea anului.
La Poșta Română, FMI a cerut reducerea personalului cu cel puțin 600 de angajați până la finele lunii martie și reducerea numărului de oficii poștale de la 5.835 la sfârșitul anului trecut la sub 5.700 până la finele lunii aprilie.
De asemenea, prospectul de majorare de capital prin atragerea unui investitor strategic trebuie prezentat până la finele lunii mai, iar operațiunea trebuie încheiată până la jumătatea anului.
România are în derulare un acord de tip preventiv cu FMI în valoare de 3,6 miliarde euro, completat de o înțelegere similară cu Comisia Europeană pentru foduri disponibile de 1,4 miliarde euro și o linie de credit de 400 milioane euro de la Banca Mondială. Acordul cu instituțiile financiare internaționale a fost încheiat în martie 2011, în prelungirea programului de 20 miliarde euro derulat în perioada 2009-2011.