În câmp deschis

Flutur, provocat de Berceanu să lupte cu Iașiul pentru finanțare la aeroport



Radu Berceanu: „Care din cele două va reuși să fie mai rapid și mai deschis va învinge și va deveni un aeroport regional și se va dezvolta”
Radu Berceanu: „Care din cele două va reuși să fie mai rapid și mai deschis va învinge și va deveni un aeroport regional și se va dezvolta”

Solicitarea președintelui Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, de a sprijini cu fonduri reabilitarea aeroportului „Ștefan cel Mare” Suceava, adresată ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, a primit drept răspuns o lecție de management și o invitație de a intra în competiție „pe viață și pe moarte” cu aeroportul din Iași.
La întâlnirea administrației județene cu premierul Emil Boc și cu o parte a membrilor Guvernului, care a avut loc ieri, la Palatul Administrativ din Suceava, președintele Flutur a arătat că distanța foarte mare, de peste 500 de km, până la București, potențialul turistic și apropierea de Cernăuți determină populația din această zonă și turiștii să prefere transportul cu avionul, în locul celui rutier sau pe calea ferată. Prin urmare, reabilitarea și modernizarea aeroportului reprezintă o necesitate, dar bugetul CJ nu face față din punct de vedere financiar.
„Nu am nimic cu Bacăul, dar noi suntem un județ mai îndepărtat și avem nevoie de aeroport. Un potențial enorm este Cernăuțiul, cu un milion de locuitori care fac o oră de la Cernăuți ca să zboare de la Suceava, deci se justifică. Domnul ministru Blaga a deschis podul de la Lipcani, sunt șapte raioane din Republica Moldova care pot veni să zboare de aici. În plus, Suceava este zonă turistică. Viața îmi arată că trebuie să investesc urgent în acest domeniu. Este o rugăminte pe care eu v-o adresez”, a spus Flutur.
Premierul Emil Boc a spus că știe care este importanța unui aeroport pentru un județ și mai ales pentru o zonă cu potențial turistic și l-a invitat pe Flutur să demareze rapid un parteneriat public-privat, în care ar veni și Guvernul cu o parte din finanțarea lucrărilor de modernizare. În schimb, titularul de la Transporturi, Radu Berceanu, a fost foarte tranșant: ori aeroportul din Suceava, ori cel din Iași, amândouă nu pot fi susținute. Berceanu a spus „să fie foarte limpede pentru toată lumea” că susținerea financiară a aeroporturilor din Programul Operațional Sectorial (POS) Transporturi este considerată ajutor de stat și are nevoie de aprobarea Comisiei Europene, care probabil va veni în luna mai, dar se acordă doar în anumite condiții.
„UE ne cere să stabilim foarte clar și ei să fie de acord care sunt aeroporturile care au un anumit viitor și care nu. Acolo unde există un viitor or să vină și niște bani, altfel nu. În România avem problema că avem mult prea multe aeroporturi și cam înghesuite, iar aici, la dvs, e problema Iași – Suceava. Nu se vor dezvolta amândouă. Care din cele două va reuși să fie mai rapid și mai deschis va învinge și va deveni un aeroport regional și se va dezvolta”, a afirmat Radu Berceanu.
Lecție de management

Acesta i-a spus lui Flutur că modalitatea de a spune că suntem săraci și avem nevoie de bani nu ține și i-a propus ca CJ Suceava să intre în asociere cu consiliile județene și primăriile din județele vecine, să scoată la vânzare acțiuni la aeroport, să-l facă tentant pentru oamenii de afaceri, apoi să împrumute bani pentru modernizare și reabilitare. „Una e să te duci la UE și spui că aeroportul ăsta din banii lui își face clădirile, depozitele de cargo, fluxul Schengen, dar îi trebuie de la Guvern și UE bani pentru pistă, cererea arată mult mai bine decât dacă te duci și spui că aeroportul nostru nu are de nici unele, noi suntem săraci, amărâți și dați-ne. Sigur va fi o competiție și cine se va mișca mai repede și mai inteligent va câștiga, dar niciodată nu vom obține bani de la UE și pentru Iași și pentru Suceava. Nu spunem că CJ are aeroportul, dar nu are bani și Guvernul sau UE să ne dea, cineva să ne dea. Contează felul în care ceri. Haideți să schimbăm puțin felul în care se abordează lucrurile astea”, a spus Radu Berceanu.
Flutur refuză să spună adio aeroportului

La afirmațiile lui Berceanu, Flutur a punctat că parteneriatele cu alte administrații și cu o firmă privată sunt în fază destul de avansată și că aerogara din Suceava ar deservi peste un milion de oameni.
„Voiam doar să vedem dacă acel ajutor de stat poate constitui o dispensă, dacă ne puteam baza pe ceva din POS Transporturi. Asta era singura solicitare”, a punctat Flutur.
Punctul de vedere al lui Radu Berceanu a fost susținut și de ministrul Administrației și Internelor, Vasile Blaga. „Nu vreau să întăresc ce a spus Radu, dar a murit aeroportul din Bratislava, cel din Viena, la 60 de km, l-a terminat. Așa se judecă, doar pe eficiență”, a subliniat Blaga, completat de Berceanu că milionul de pasageri menționat de Flutur înseamnă prea puțin pentru dimensiunea aeroportului din Suceava.
„Un milion de pasageri e mult prea puțin. Aeroportul actual e mult prea mare și prea dezvoltat pentru un milion de pasageri. E o probă de viteză, trebuie să vă gândiți serios”, a încheiat discuția Radu Berceanu.




Recomandări

Cockteil… cu amor, umor și poezie. Istorii ițcănene (1)