Firmele se pot înscrie până la 27 februarie în programul Rabla, prima etapă se încheie pe 29 mai



Companiile auto se pot înscrie în perioada 12-27 februarie pentru a participa la programul de stimulare a înnoirii parcului auto național, denumit și „Rabla”, a cărui primă etapă se va încheia pe 29 mai, dată până la care este planificată înlocuirea a 20.000 de automobile mai vechi de zece ani. În ediția din acest an a programului „Rabla” vor putea fi înlocuite până la 60.000 de automobile care au cel puțin 10 ani de la data fabricației, față de limita de 12 ani de anul trecut, fiind alocate fonduri totale de 228 milioane de lei.
La „Rabla” din acest an pot participa și poseserii de mașini cumpărate din afara țării, dacă acestea au o vechime de cel puțin 10 ani și dacă au fost înscrise în circulație în România până cel târziu la data de 31 decembrie 2006, potrivit unui ordin al ministrului Mediului privind reluarea în 2009 a programului de stimulare a înnoirii parcului auto național.
Pentru prima etapă a programului „Rabla”, care se va încheia la 29 mai, sunt alocate 76 de milioane de lei, echivalentul înlocuirii a 20.000 de mașini mai vechi de 10 ani, prima de casare fiind de 3.800 de lei.
În cazul celorlalte două etape, fondurile alocate fiecăreia dintre ele totalizează aceeași sumă, același număr de unități și aceeași valoare a primei de casare ca pentru prima etapă. A doua parte a programului de înnoire a parcului auto se va derula între 1 iunie și 31 august, iar ultima etapă va avea loc între 1 septembrie și 11 decembrie.
Dosarele producătorilor auto sau a comercianților de automobile vor fi analizate și soluționate în termen de șapte zile lucrătoare de către Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), iar în limita a altor trei zile lucrătoare după ce se încheie sesiunea de validare va fi publicată pe site-ul AFM lista cu firmele auto admise, banii aprobați pentru fiecare companie și echivalentul în număr de unități pentru suma aprobată.
Potrivit acestor coordonate, „Rabla” ar trebui să înceapă în prima parte a lunii martie.
Firmele auto care au fost acceptate în cadrul „Rabla”, dar care nu au utilizat cel puțin 80% din finanțarea contractată într-o anumită etapă, cu excepția celei de-a treia, sunt excluse automat din program.
Pe de altă parte, companiile care au folosit cel puțin 80% din fondurile alocate într-o etapă, cu excepția celei din urmă, pot face o cerere pentru suplimentarea finanțării.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a solicitat, la jumătatea lunii ianuarie, reluarea „urgentă” a programului „Rabla”, dar i-a pus la îndoială eficiența, în contextul în care numărul de mașini vechi importate anual este 6-7 ori mai mare decât numărul mașinilor scoase din uz.
Anul trecut, de exemplu, au fost înlocuite aproximativ 40.000 de mașini mai vechi de 12 ani, însă au fost importate peste 300.000 de unități rulate, o mare parte dintre acestea fiind mai vechi de zece ani, potrivit APIA.
Vicepreședintele APIA Brent Valmar, care este și directorul general al celui mai mare importator de autovehicule noi, Porsche România, declara recent că cea mai mare problemă a programului de înnoire a parcului auto național vine din faptul că accesul la creditare este în prezent mai dificil decât anul trecut, iar obiectivul de înlocuire a 60.000 de mașini vechi în 2009 ar putea fi ratat.