Toate companiile care au datorii fiscale pentru care au obținut deja o decizie de eșalonare, dar în cazul cărora sunt identificate ulterior și alte datorii, în urma unui nou control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), vor putea solicita și eșalonarea a acestor noi datorii, în baza unei ordonanțe de urgență aprobată de Guvern.
Ministrul Comunicațiilor, Dan Nica, a declarat agenției MEDIAFAX că principalul beneficiar al ordonanței este Poșta Română, companie care, în lipsa acestei măsuri, ar fi intrat în faliment din 6 iunie, când datoria devenea exigibilă.
Potrivit sursei citate, principala modificare indusă de actul normativ este că acele companii cu datorii care au fost verificate recent de ANAF vor putea solicita eșalonarea datoriilor.
Ministrul a arătat că Poșta Română a fost verificată în 2003 de ANAF, iar recent a fost supusă unui nou control, având însă acum posibilitatea de a cere eșalonarea datoriilor.
Nica a adăugat că Guvernul va solicita Comisiei Europene acordul pentru transformarea în acțiuni a datoriilor istorice ale Poștei Române, iar datoria către ANAF, de 107 milioane lei, va fi astfel eșalonată, în baza ordonanței de urgență avizată de către Executiv.
O ordonanță de urgență aprobată, miercuri, de Guvern extinde cazurile în care se poate modifica decizia de eșalonare la plată în perioada de valabilitate a eșalonării, prin includerea în eșalonare a obligațiilor fiscale stabilite de organele de inspecție fiscală prin decizie de impunere, cu termene de plată după data comunicării deciziei de eșalonare.
În nota de fundamentare se arată că OU 29/2011 stabilește procedura de acordare a înlesnirilor sub forma eșalonării la plată pentru obligațiile fiscale administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, pe o perioadă de maximum șapte ani pentru toți contribuabilii, de drept public sau privat, indiferent de modul de organizare al acestora, atâta timp cât nu au intervenit incidente în ceea ce privește funcționarea normală a acestora.
În notă se arată însă și faptul că, în prezent, nu pot forma obiect al deciziei de modificare a deciziei de eșalonare la plată acele sume stabilite de organele de inspecție fiscală, prin decizie de impunere al căror termen de plată este după data comunicării deciziei de eșalonare la plată.
„În cele mai multe cazuri, plata acestor sume poate reprezenta, pentru contribuabilul beneficiar al unei eșalonări, o povară importantă datorită cuantumului lor (de regulă, sunt stabilite pe mai multe perioade fiscale)”, se arată în notă.