Ministerul Economiei și Finanțelor (MEF) a respins, în luna mai, propunerile Ministerului Transporturilor privind stingerea datoriilor Companiei Naționale de Căi Ferate – CFR SA către Electrica și bugetul de stat prin conversia acestora în acțiuni sau prin alocarea unei sume de la fondul de rezervă.
În scrisoarea de răspuns, Ministerul Economiei și Finanțelor amintește că societatea de transport nu este inclusă în lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce înseamnă că acțiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.
De asemenea, Finanțele au opinat că o majorare de capital nu ar fi benefică, în lipsa unui plan de redresare economică financiară a CFR, mai ales că este un proces lung, care presupune parcurgerea mai multor etape stabilite de cadrul legal în vigoare.
„În aceste condiții, credem că se impune reanalizarea opțiunilor ce pot fi avute în vedere în acest caz, inclusiv o abordare cost/beneficiu, având în vedere că, în timp ce costul majorării de capital este considerabil, nu rezultă care sunt și beneficiile acesteia”, se spune în scrisoarea de răspuns semnată de ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian.
Ministerul Transporturilor cerea și o suplimentare a bugetului propriu cu suma de 560 de milioane lei de la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, tot cu scopul acoperirii datoriilor CFR către Electrica și bugetul de stat. Finanțele au arătat că sumele prevăzute în fondul de rezervă sunt deja angajate pentru plata cheltuielilor aferente summit-ului NATO și pentru desfășurarea alegerilor locale și parlamentare din acest an.
„Având în vedere presiunile cu care se confruntă bugetul, precum și contextul macroeconomic, nu considerăm oportună promovarea proiectului de act normativ, mai ales că nu este însoțit de un plan de redresare economico-financiară”, se mai spune în răspunsul MEF
Finanțele au punctat că planul de redresare financiară este foarte important, având în vedere că CFR se află, alături de alte companii, sub monitorizare pentru a se stabili dacă va fi încadrată în sectorul „administrație publică”, potrivit criteriilor Eurostat.
Unul dintre criterii de încadrare la categoria administrație publică îl reprezintă raportul dintre vânzări și costuri. Astfel, o companie de stat care nu-și acoperă costurile în proporție de cel puțin 50% din vânzări este considerată ca făcând parte din administrația publică, iar situația financiară a acesteia este reflectată în execuția bugetului consolodat. Orice pierdere a firmei se regăsește ca deficit bugetar.
În prezent, MEF și Ministerul Transporturilor pregătesc, împreună cu furnizorii de electricitate, de stat și privați, eșalonarea datoriilor CFR la plata energiei, în valoare de un miliard de lei, pe o perioadă de un an.
„Există un document în draft (proiect, n.r.) asupra căruia lucrează juriștii. Este vorba de un acord între filialele de furnizare, Ministerul Economiei și Finanțelor și cel al Transporturilor, pentru reeșalonare (a datoriilor CFR, n.r.) pe 12 luni”, au declarat, recent, pentru MEDIAFAX surse apropiate discuțiilor.
Datoriile totale ale CFR către furnizorii de energie, de stat și privați, se ridică la un miliard de lei. Circa o treime din sumă, respectiv 309 milioane lei, este datorată companiei de stat Electrica.
Reprezentanții distribuitorului și furnizorului de energie Electrica au confimat existența discuțiilor privind eșalonarea datoriilor CFR, dar au afirmat că nu se așteaptă ca problema să fie soluționată în viitorul apropiat.
Potrivit legilației în vigoare, CFR nu poate fi deconectat de la rețea și nici nu îi poate fi reziliat contractul, fiind considerat consumator neîntreruptibil. Reprezentanții Electrica afirmă că neplata datoriilor este un „abuz” al CFR.
Neplata obligațiilor contractuale de către CFR poate duce la intrarea în criză de lichiditate a companiilor de furnizare a energiei, atât de stat, cât și private, și astfel alimentarea cu energie a clienților ar putea fi afectată, întrucât furnizorii pot ajunge în situația în care să nu mai poată plăti energia pe care trebuie să o cumpere de la producători sau de pe piață.
Anul trecut, CFR anunța că va vinde unele terenuri pentru a-și asigura fonduri de circa 300 milioane de lei cu care să plătească jumătate din datoriile de la acea dată către furnizorii de energie electrică.